maandag 20 november 2017

Religie in de publieke ruimte


Door: Rabbijn Simon Bornstein

Gedurende een recente voordracht en rondetafelgesprek met professor dr. Fokko Oldenhuis, hoogleraar Religie en Recht aan de Rijksuniversiteit Groningen werd ingegaan op een reeks stellingen omtrent religie in de publieke ruimte. Een manifestatie van religie in het publieke domein is bijvoorbeeld dat een christelijke boer op zijn pannendak een tekst van knal rode dakpannen laat leggen met de tekst ‘profeet redt’.

Afbeeldingsresultaat voor stolpboerderij

De welstandscommissie van de betreffende Zeeuwse burgerlijke gemeente nam hieraan aanstoot en verordonneerde dat de tekst verwijderd moest worden. In beroep werd de agrariër evenwel toegestaan deze tekst in zwarte in plaats van rode dakpannen op het dak van zijn boerderij te voeren. Een minder opvallende kleurstelling die volgens de welstandscommissie beter paste bij de historiciteit van het pand en tegelijk recht deed aan de wensen van de agrariër.

Aan de hand van een lichtbeeld presentatie ging de professor in op wijzen waarop religie als fenomeen zich in de openbare ruimte kan manifesteren.  In een daarop volgende ronde-tafel discussie met het publiek dat bestond uit theologen, kerkelijke werkers en ambtenaren werd de discussie aangegaan. Daarbij werden de grenzen en mogelijkheden om religie in het publieke domein te manifesteren verkend.

Religie moet in het publieke domein positief worden gewaardeerd stelde de hoogleraar. Het geeft religieuze burgers een extra dimensie aan het leven. Religie kan een motivatie vormen om een constructieve maatschappelijke bijdrage te willen leveren.

Volgens sommige discussanten heeft het fenomeen religie, ongeacht van welke groepering, louter ellende veroorzaakt in de samenleving. Zij stelden dat de overheid er voor moet waken, dat religie achter de voordeur blijft, dus geen deel uit zal maken van het publieke domein.

Een ander meldde het goed te vinden dat de overheid in gesprek treedt met synagogen en moskeeën op grond van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Sociale onderwerpen zoals de bed-bad-brood voorzieningen, de voedselbank, etc. worden veelal in stand gehouden en geïnitieerd door religieus gemotiveerden die daarmee een bijdrage leveren aan het algemeen maatschappelijk welzijn.

Gespreksdeelnemers waren het daar mee niet in alle gevallen eens. Er werd gesteld dat ieder gesprek dat de overheid voert met godsdienstige organisaties over sociale onderwerpen, in strijd zou kunnen zijn met het grondwettelijk beginsel van de scheiding van kerk en staat.

De scheiding van kerk en staat impliceert, dat de overheid zich ten principale nooit mag bemoeien met de inhoud en prediking in moskee of synagoge. Evenmin kan de overheid verwachten of opleggen dat een kerkgenootschap een gebed voor de overheid uitspreekt. In synagogen wordt bij de inhuldiging van een nieuwe monarch, evenals bij andere Koninklijke hoogtepunten een speciaal gecomponeerd gebed uitgesproken. Iedere zaterdag een gebed uitgesproken voor het welzijn en de wijsheid van onze geliefde monarch.

Een geponeerde stelling, dat de overheid anno 2017 eisen kan stellen aan kerken en moskeeën: dat Salafistische moskeeën mogen worden ‘aangepakt’ riep bij sommige deelnemers heftige reacties op. Een ambtenaar met een duidelijk islamitische geloofsovertuiging stelde dat zij het gevoel en de indruk heeft, dat uitingen van religie in Nederland door de overheid worden gedempt en dat moslims in het bijzonder worden geacht zichzelf in te laten dimmen. Dit vermoeden werd door soortgelijke gevoelens ervaringen van anderen in de zaal bevestigd.

De circa vijftig deelnemers aan het debat gingen na een fijne warme maaltijd en uitstekend geïnformeerd omtrent de grenzen, onmogelijkheden en mogelijkheden tot manifestatie van godsdienst in het publieke domein huiswaarts.

#BIJEENKOMST "#SOLIDAIR MET# ISRAËL"

Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein ® Na de verschrikkelijke aanval op Israël hebben Joodse organisaties in Nederland, waaronder de Joodse Ge...