dinsdag 21 november 2017

Ngeiroevien, sjabbes-grenzen voor Alkmaar?

Door: Rabbijn Simon Bornstein

Is de naam van het Talmoed-tractaat, dat spreekt over de grenzen die Joden in acht nemen ten aanzien van de Sjabbes (rustdag, vrijdagavond en zaterdag).
Een ngeiroev (voluit: ngeiroev chatseraus) is een omheining of muur rond een gebied waarbinnen tijdens de Sjabbes goederen vervoerd mogen worden.
Tegenwoordig wordt de ngeiroev symbolisch uitgevoerd. Het is een draad die op ongeveer zes meter hoog rond een bepaald gebied gespannen wordt. Joden mogen op de Sjabbes buiten hun woning slechts een beperkt aantal passen bewegen en niets, behalve eigen kleding, dragen, ook geen kinderwagen.
De ngeiroev biedt de mogelijkheid van een symbolische omheining waarbinnen Joden ondanks de Sjabbes goederen mogen vervoeren tijdens de rustdag. Binnen de ngeiroev kan niet ieder object worden getransporteerd.

Afbeeldingsresultaat voor eiruv

Die objecten die op de Sjabbes niet worden gebruikt, zijn verboden om op de rustdag aan te worden geraakt. Zo is het verboden om op zaterdag te schrijven. Schrijfwaren kunnen dus niet worden verplaatst.
Voor Joden is de ngeiroev vaak een belangrijke voorziening die mede bepalend is voor de woonplaats die wordt gekozen. Veel Joden verkiezen het in Amsterdam te wonen, omdat daar een ngeiroev bestaat. Zonder ngeiroev kan een moeder niet met een kinderwagen over straat en gedurende de Sjabbes de woning niet verlaten.
Volgens sommige geleerden kan men een huissleutel wel meedragen op Sjabbes, wanneer deze onderdeel is van een sierraad, van een broekriem of gordel.
De hilchaus ngeiroevien reguleren het verplaatsen of transporteren van objecten van één plaats naar een andere plaats gedurende de Sjabbes. De halloche (Joods-religieuze wetgeving) onderscheidt diverse plaatsen (resjoejaus).
Eerstens een privaat domein (resjoes hejochied) waaronder huizen, appartementen, gesloten ruimten of terreinen ressorteren. Tweedens worden ruimtes en terreinen in het publiek domein (resjoes herabbiem) onderscheiden. Daartoe behoren straten, pleinen, gangen, stegen, snelwegen, etc. die publiek eigendom zijn.
Ten derde zijn er plaatsen die niet duidelijk als resjoes hejochied of resjoes herabbiem kunnen worden gedefinieerd. Dit zijn niet omheinde plaatsen zoals velden, weiden, straathoeken, enz. Deze plaatsen lijken soms de kenmerken van beide eerste categorieën te hebben. Deze noemen we karmelies.
Volgens de meeste rabbinale geleerden is de uitleg van Exodus 16:29 zo dat het verboden is om tijdens de Sjabbes objecten te verplaatsen van het private besloten domein naar een domein dat publiek eigendom is. Evenzo is het verboden om objecten te vervoeren op een afstand van meer dan vier ellen binnen een open ruimte.
De enige ruimte waarin het vrij is om dingen vrijelijk te verwijderen, is een besloten privaat terrein welke het eigendom is van een individu.
Om de nadelige gevolgen van de halloche te compenseren, werd de ngeiroev geïntroduceerd, die bij wijze van spreken een open ruimte in een gesloten ruimte omsloot. Als een ruimte niet volledig is ingesloten, wordt de vereniging van de behuizing onder bepaalde omstandigheden bewerkstelligd door een enkele staaf of draad die over de open delen wordt geplaatst, of door een paal die aan een van de zijden van het open gedeelte wordt geplaatst.
Een dergelijk construct kan worden opgemerkt in sommige oude steden en dorpen waar zich een Joodse gemeente bevindt, aan het einde van de straten die uit de plaats leiden, zulks heet een ngeiroev.  
Ngeiroev chatseraus (gecombineerde hofjes) de hoven, die in de regel worden omringd door huizen of andere gebouwen, voldoen dus aan één voorwaarde van resjoes hejochies, aangezien ze een besloten ruimte vormen; maar omdat ze niet het eigendom zijn van één individu, vormen deze hofjes tevens een soort van openbaar bezit, en dus zou het verwijderen van objecten binnen deze hofjes op de Sjabbes verboden zijn.
Om te voldoen aan de tweede voorwaarde, namelijk het eigendom van één persoon te zijn, combineren en vormen de bewoners een unie, waarbij elk lid iets bijdraagt aan een maaltijd en het in een ruimte plaatst die voor iedereen toegankelijk is. Ze vormen dus één familie en het hofje krijgt opnieuw de juridische status van resjoes hejochied.
De bijdragen van de bewoners worden ngeiroevei chatseraus genoemd. Op dezelfde manier kan een straat met al zijn hoven in resjoes hejochied veranderd worden, en de term ngeroevei chatseraus wordt dan veranderd in sjietoefei mebongaus (combinatie van de hofjes en huizen in één straat). Deze godsdienstige regels zijn uitsluitend van toepassing op mensen die Jood of Jodin zijn conform de halloche en leden van hun huishoudens.[i]
Sedert het ontvangen van de Tauro op de berg Sinaaj wordt een ngeiroev gevormd door de omheining of omwalling van een stad. Stadsmuren functioneren als ngeiroev, waardoor er in de stad geen religieus draagverbod op de Sjabbes van toepassing is.
Daar waar een omwalling ontbreekt, gelden de muren van het woonhuis, boerenhofstede, hofje of erf als ngeiroev. Eind negentiende eeuw werden stadswallen en forten in heel Nederland – ook in Alkmaar - nog aangelegd in het kader van de Wet tot Regeling en Voltooiing van het Vestingstelsel van 18 april 1847. 
Als gevolg van de afschaffing van de Vestingwet op 28 maart 1938 werden in heel Nederland stadswallen ontmanteld. Deze klassieke ngeiroevien werden door sommige lokale rabbinaten vervangen door een nieuwe bouwconstructie.
Zo kunnen onder voorwaarden complete straten worden omgevormd tot een gebied met een ngeiroev door tussen de gevels van de huizen een draad te spannen of een stang of houten lat te plaatsen welke dan juridisch geldt als een tsoeras hepetach poort, onderdeel van de omheining in de juridische zin. 
Er kan een eindeloze reeks poorten naast elkaar worden gebouwd, die samen een ngeiroev vormen. Moderne ngeiroevien bestaan uit een draad die over een reeks palen rond een gebied, stad of buurt worden aangebracht.
Voor de Sjoah bestonden er ngeiroevien in Den Helder en Amsterdam. Spreker onderzoekt nu  of het theoretisch mogelijk is om in Alkmaar een ngeiroev in te stellen.




·         [i] Maimonides, Seifer Jad Hechezoke, Sjabbes, 13 en volgende.
·         Maimonides, Seifer Jad Hechezoke, Ngeiroevien
·         Maimonides, Seifer Jad Hechezoke Jaum Tauv, 5-7
·         Sjoelchen Ngaureich, Ngaurech Chojiem, 344-346, 407-409, 526-528

#BIJEENKOMST "#SOLIDAIR MET# ISRAËL"

Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein ® Na de verschrikkelijke aanval op Israël hebben Joodse organisaties in Nederland, waaronder de Joodse Ge...