dinsdag 14 november 2017

Recentie: Muscular Judaism: The Jewish Body and the Politics of Regeneration

Door: Rabbijn Simon Bornstein

Jonge Joden met sportieve lichamen, dat was het ideaalbeeld van sommige zionistische denkers in de negentiende eeuw. Deze nieuwe beeldvorming vormde een revolutionair contrast met de terneergeslagen, verdrukte, zwakke Joden in de Europese getto's.

Eeuwen lang was het beeld van de Joden als typisch zwak prevalent en zionistische voorlieden keerden dit beeld om. Door de Joodse voorouders uit de Klassieke Oudheid als voorbeeldfiguren te hanteren propageerden negentiende eeuwse zionisten het beoefenen van de meest uiteenlopende sporten onder jonge Joden.



Afbeeldingsresultaat voor muscular judaism the jewish body and the politics of regeneration

In het bijzonder helden als Bar Kochba en de Maccabeeën worden als exemplarisch opgevoerd. Joden waren evenals andere volkeren in staat om discipline, doorzettingsvermogen en fysieke kracht te cultiveren. Dit moest volgens sommigen jonge Joden vormen tot fysiek fitte, gezonde en nationaal gerichte personen.

Professor Todd Samuel Presner, hoogleraar in de Germanistiek en Joodse Studiën aan de Universiteit van California in Los Angelos beschrijft in zes uitstekende hoofdstukken de ontwikkelingen die aanvangen bij de door een Europees staatshoofd tijdens diens veldtocht naar het Heilige Land in 1798 bevolen regeneration van de verschopte Joodse massa’s in Europa, tot een krachtig volk dat terug zou moeten keren naar het Beloofde Land om daar haar nationale onafhankelijkheid zelf in te vullen.

Martin Buber en E.M. Lilien zijn filosofen die de esthetiek van de regeneratie van jonge Joden benadrukken. De oorsprong van het Muskel Judenthum kan deels worden gezocht in het streven naar een Joodse burger die voor zijn eigen belangen op moet kunnen komen. Evenals in het ideaal de eigen Joodse onafhankelijkheid in Eretz Jisro’eil  militair te kunnen verdedigen.

Het regeneratie denken over Joden en door Joden heeft onder andere te maken met het negentiende eeuwse discours over rassentheorieën, fysieke fitheid, eugenetische politiek, kolonialisme en militarisme van Europese samenlevingen. Immers, uit deze maatschappelijke debatten werden het modern imperialisme, het denken over een raciale staat (Nazi-Duitsland) en pan-nationalisme geboren. 

Aan het einde van de negentiende eeuw werd het rabbinale denken over zachtmoedige Joodse mannen door seculiere Joden vervangen door heroïsche heteroseksuele Joodse mannen, een zionistische reactie op de druk van de moderne masculiene pan-Europese cultuur.

De oorsprong van dit gespierde denken ligt onder andere bij Nordau die gedurende het tweede Zionistische Congres in Basel op 28 augustus 1898 verklaarde dat een nieuw Joods type moest worden geïmplementeerd: de fysiek krachtige en moreel fitte Jood.

Afbeeldingsresultaat voor muscular judaism the jewish body and the politics of regeneration
Nordau

Zulks in het bijzonder als antwoord op de voortdurend verslechterende levensomstandigheden van Joden in Bessarabië, Roemenië en Rusland. In diens optiek moest het zionisme de Jood opwekken tot nieuw leven, de Joodse idealen verjeugdigen en geassimileerden terugvoeren tot enige vorm van een Joodse levensstijl. 

De oproep tot een Muskel Judenthum kan dus worden opgevat als een oproep tot spirituele en fysieke vernieuwing of modernisering. Kunstenaar Lilien, was een van vroege zionistische illustratoren. In diens afbeeldingen komen fysiek fitte, bebaarde Joodse mannen voortdurend terug. Dit appelleert aan de klassieke Griekse mannen, de hoplieten of speerdragers.

Hoplieten

In de afbeeldingen van Lilien symboliseren Hellenistisch ogende Joodse mannen de regeneratie van het lichaam van de individuele Jood en de formatie van een nationale Joodse staat. En daarmee de verplaatsing van hun fysieke en maatschappelijke vruchtbaarheid naar Eretz Jisro’eil. 

De eerste Joden die zich gedurende de negentiende eeuw in het kader van het zionisme in het Heilige Land vestigden, transformeerden het van goeddeels dorre woestenij tot een technologisch, politiek en agrarisch hoogwaardige moderne nationale staat.

De auteur beschrijft op solide wijze de negentiende eeuwse en vroeg twintigste eeuwse ideologieën onder Joden en niet-Joden. Presner beschrijft uitvoerig de politieke wijzen waarop sportbeoefening kan worden ingezet ten behoeve van staatsvorming. 

Een gezond lichaam in een gezonde (nationale) staat gold als een medicijn om de maatschappelijke noden van Joden in Europa en elders te kunnen helen.


T.S. Pressner, Muscular Judaism: The Jewish Body and the Politics of Regeneration (London en New York 2007). 

#BIJEENKOMST "#SOLIDAIR MET# ISRAËL"

Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein ® Na de verschrikkelijke aanval op Israël hebben Joodse organisaties in Nederland, waaronder de Joodse Ge...