donderdag 19 oktober 2017

Religieuze symbolen bij politie verbieden


Het uniform van wet handhavende ambtenaren is sedert Napoleontische tijden ontdaan van religieuze symbolen. Politie, advocaten, reddingsdiensten, militairen, rechters, enz. is het niet toegestaan om kledingstukken of symbolen toe te voegen aan het door de overheid voorgeschreven  uniform. Dergelijke ambtenaren hebben als taak de wereldlijke overheid te vertegenwoordigen en daarom is de vormgeving van het uniform neutraal.

Burgers horen gelijkwaardig behandeld en tegemoetgetreden te worden door de overheid. Nederland kent geen godsdienstpolitie zoals theocratien in het buitenland die wel kennen. Dergelijke godsdienstpolitie staat de emancipatie van vrouwen, LHBTI en andere minderheden altijd in de weg.

De scheiding tussen kerk en staat zoals het Koninkrijk der Nederlanden deze sedert haar oprichting in 1813 kent beschermt religieuze minderheden tegen willekeurig handelen van de overheid. En dat is een uiterst kostbaar goed.

Afbeeldingsresultaat voor advocaat beroep

De landelijke media melden dat deze week een zaak dient bij het College van de Rechten van de Mens. Een administratief medewerkster van de politie wil  buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) worden, maar moet daarvoor haar hoofddoek afdoen. Volgens de medewerkster belemmert de kledingcode haar carrièremogelijkheden binnen de politie omdat ze vanwege haar hoofddoek geen uniform mag dragen.

De Nederlandse wet verbiedt op grond van Artikel 5 Algemene Wet Gelijke Behandeling discriminatie naar religieuze overtuiging van werknemers en stagiaires in alle fasen van de arbeid. Daaronder begrepen de werving, selectie, salariëring, afspraken over kledingvoorschriften, pensioen, promotie, het volgen van bijscholing of onderwijs, ontslag, beëindiging van het arbeidscontract of stage op de werkvloer. Op grond van de vernieuwde ARBO wetgeving zijn werkgevers verplicht een antidiscriminatiebeleid te voeren, dat door de Arbeidsinspectie wordt geïnspecteerd.
Afbeeldingsresultaat voor advocaat beroep 
Klaagster stelt dat zij door de politie wordt  gediscrimineerd op grond van haar levensovertuiging. De klacht zet de hoofddoekdiscussie bij de politie weer op scherp. De dienstvoorschriften bij de politiekorpsen zijn echter keurig neutraal geformuleerd, er wordt eenvoudig niet gediscrimineerd.  

Het Europese Hof van Justitie heeft op 14 maart 2017 een oordeel bekend gemaakt waarin wordt gesteld, dat werkgevers een werkneemster verbieden kunnen een hoofddoek te dragen op de werkvloer. Dat is geen discriminatie als het verbod is gebaseerd op een bedrijfsreglement waarin de onderneming 'het zichtbaar dragen van enig politiek, filosofisch of religieus teken' verbiedt. Een dergelijk verbod is in de dienst- en kleding voorschriften van de Nederlandse politiekorpsen vastgelegd. 

Vanuit hallachisch perspectief bedekt de Israëliet m/v bij voorkeur het hoofd. Het menselijk hoofdhaar geldt als sieraad voor een mens, als deel van de persoonlijke identiteit. Het is aanbevelenswaardig met die identiteit goed en bescheiden om te gaan tegenover zichzelf, God en de medemens. Een hoofdbedekking is een uiting van deze bescheidenheid. Dit kan een sjeitel, hoofddoek, dameshoedje, cap, barret, pet, tok, iedere andere vorm van hoofdbedekking zijn.

Dit betekent, dat de bestaande hoofdbedekkingen die in gebruik zijn bij geüniformeerde overheidsdienaren vanuit hallachisch perspectief ruimschoots voldoen. Er bestaat vanuit Joods oogpunt geen enkele noodzaak tot het invoeren van religieuze hoofdbedekkingen voor beambten.

Israëlieten die werk zoeken of willen behouden passen zich netjes aan hun omgeving aan. Dat keppeltje dragen wij wel buiten werktijd. Ware godsdienstigheid is niet verbonden met een lap textiel, maar draagt een ware gelovige in haar/ zijn hart.

*Nota Bene, de auteur is lid van het CTID,  het Collectief Tegen Islamofobie en Discriminatie.


#ZORG #ETHISCHE #STUDIE #NAAR #BETEKENISVOLLE #OMGANG #MET #EN #STEUN #AAN #LVB #JONGEREN #IN #TUSSENRUIMTEN

Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein ® Het proefschrift van Michael Kolen, getiteld "De ongekende mogelijkheid van het alledaagse: Een kw...