woensdag 7 september 2022

“#SCHOOL #MOET NOG #BEGINNEN, #MAAR #ZOON #MAAKT #HUISWERK #NOOIT”

 #SCHOOL #MOET NOG #BEGINNEN, #MAAR #ZOON #MAAKT #HUISWERK #NOOIT

Nu de #scholen een nieuw #schooljaar beginnen zullen veel #ouders en #opvoeders zich herkennen in bovenstaande titel. Hoe motiveer je als ouder een #brugklasser om aan zijn #huiswerk te gaan? Hoe kun je constante #ruzie met je #puberzoon #voorkomen?




Een #puber #chillt graag ‘met de jongens’, wil liever sporten dan wiskundesommen te maken of woordjes te stampen. Kom hij later dan afgesproken thuis, dan krijgt hij het vermanend voor zijn kiezen.
Een puber kan boven zijn boeken hangen zonder werkelijk te komen tot leren. Soms bevestigen de behaalde cijfers het beeld dat ouders hebben van zoon lief. Iedere verzorger gunt het kind #speeltijd, toch zal het #huiswerk ook gemaakt moeten worden. Ouders willen hun kind #aanmoedigen door het achter de vodden aan te zitten.
Er wordt druk op het kind uitgeoefend. Het huiswerk maken wordt tot een frustratie van de ouders en het kind. Ouders kunnen onmacht en frustratie ervaren nu de scholen na de zomervakantie het schooljaar weer aanvangen.
Uit gesprekken met ouders tijdens de spreekuren van Assadaaka herkennen we de frustraties. Soms ook de leer- en of #gedragsproblemen van pubers. Vaak gaat het over de vraag wie de #controle heeft over de afspraken die gemaakt zijn. Daar kan een #machtsstrijd uit voortkomen. Sommige jongeren willen #zelf te #willen #beslissen wat ze wel en niet doen.
Soms komen dergelijke wensen in de #adolescentie goed los. De vraag of een puber beschikt over #vaardigheden om met die eigen wil in combinatie met #verantwoordelijkheden zoals huiswerk te kunnen #combineren. Twaalf jarigen hebben meestal nog geen inzicht in oorzaak en gevolg, dat zijn zij op deze leeftijd volop aan het leren.
Ouders moeten zich leren verplaatsen in de situatie van het kind. Een puberzoon is volledig in ontwikkeling. Pubers komen gewoon uit school en willen vrijheid, ontspannen met vrienden. Bij het woord 'moeten' gaat het voor hem al mis. De puber blokkeert of gaat in de contramine. #Verstandige #ouders #verdiepen zich lezend in de #werking van het #puberbrein om zich te verlichten
Pubers hebben in toenemende mate belang bij meer ruimte, dit hoort bij het bereiken van de jong #volwassenheid. Bij het bouwen van een eigen #moreel #kader en #beoordelingsvermogen door de puber. Een# goed #gesprek tussen ouders en kind over de vast te stellen #omgangsregels is van belang.
Hoe mooi is het als de jongere de regels geïnternaliseerd heeft en zelf gemotiveerd is om zich er aan te houden? Een puber heeft ook uitleg nodig, moet leren de eigen gevoelens op prettige wijze onder worden te brengen. Het huiswerk moet een plezierige bezigheid zijn. Er gemotiveerd aan willen werken moet het doel zijn, Dan beklijfd ook de leerstof. Ouders horen naast hun zoon te staan en hem de kans te geven om enige ruimte en zelfcontrole te kunnen ervaren.
Ouders bepalen de plaats waar het huiswerk gemaakt wordt. Ouders kunnen hun puber ook leermethoden aanreiken, het leerproces tot een plezier maken, het begeleiden en ondersteunen, Ouders zijn facilitatoren en zoonlief is verantwoordelijk voor zijn eigen behaalde cijfers.
Ouders kunnen verder uitstekend helpen door het huiswerk in stukjes op te delen of door af en toe te overhoren. De interactie tussen puber en ouders of verzorgers staat centraal in het opvoedkundig proces.
Pubers, meer dan andere mensen, hunkeren naar bevestiging. Zij bloeien op als zij erkenning krijgen. Ouders kunnen dus aangeven dat zij zien dat de zoon het zwaar heeft. Ook vertrouwen moet onder woorden worden gebracht. Een huiswerkplanning, een plan dat je met de zoon samen maakt moet een pilot projectje zijn. Er moet tijd aan worden gegeven, om tot slagen te kunnen komen. Wordt er een succesje behaald, dan verdient de zoon een compliment. Puberzoon moet stapje voor stapje zelf verantwoordelijkheid leren nemen en dragen.
#Communicatie met je zoon moet centraal staan onder alle omstandigheden. Interactie levert veel op. Bijvoorbeeld belangrijke momenten tijdens welke je met je puber kunt spreken over hetgeen er in zijn hoofd en gevoelsleven omgaat. Dat vertrouwen dat je puber je schenkt is goud waard. Of de adolescent zijn huiswerk maakt of wellicht niet, is enigszins minder belangrijk.
Het tijdstip waarop een ouder met de puber het gesprek aangaat, evenals welke van de twee ouders of verzorgers. Wanneer zoonlief druk is met zijn favoriete vrije tijdsbesteding, dan is dat vanwege de andere focus en stemming van het puberbrein onhandig.
Ouders kunnen hun peers om steun en advies vragen; vraag andere ouders eens naar hun ervaringen of om advies. Houdt rekening met de privacy van je puber.
Ook kan een docent of geestelijk verzorger uitstekend van advies dienen, deze staat immers dicht bij het kind en ouders te zelfder tijd. Zorgen delen en bespreekbaar maken leert ouders omgaan met onmacht en ook anderen worstelen wel met dezelfde of vergelijkbare vragen omtrent opvoeding.
Door:
Rabbijn Simon Bornstein
Geestelijk Verzorger
Assadaaka Community

#BIJEENKOMST "#SOLIDAIR MET# ISRAËL"

Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein ® Na de verschrikkelijke aanval op Israël hebben Joodse organisaties in Nederland, waaronder de Joodse Ge...