vrijdag 10 november 2017

Chojei Soro; parsje van de week

Door: Rabbijn Simon Bornstein
 

In de parsje van deze week lezen we in de Tauro Bereisjies 23:01 – 25:18. In dit deel van Genesis wordt kort ingegaan op het leven Soro iemenoe, onze aartsmoeder Sara. Deze grote moeder van het Joodse volk. Zij is de echtgenote van Awrohom en de moeder van Jitschok.

Offerbereidheid

Awrohom geeft in onze parsje gehoor aan de wens van de Eeuwige om zijn gehoorzaamheid en rotsvaste geloof in de Schepper tot uitdrukking te brengen. Dit doet hij door zich vanuit de zuidelijk stad Beer Sjeva naar de berg Moria te reizen. Har Moria is de huidige Tempelberg in Jeroesjolojiem. Op die plaats, die door onze geleerden wordt aangeduid als de navel van de wereld, wilde Awrohom diens zoon Jitschok offeren op een altaar. Dit wordt voorkomen met een wonder, immers Awrohom neemt een ram waar die met zijn hoorns in de struiken verward vast zit. 

Dit dier wordt in de plaats van Jitschok geofferd door Awrohom.Na verrichting van deze religieuze daad, begeven vader en zoon zich terug naar Beer Sheva om het blijde nieuws aan moeder Soro mede te delen. Wanneer echter Awrohom en zijn gevolg aankomen, blijkt dat Soro en het gehele huishouden de tenten hadden opgebroken en met de kuddes waren vertrokken naar de grazige hoogvlakten rond de stad Chevron.

Chevron
De plaatsnaam Chevron
חֶבְרוֹן is te herleiden tot de stamvorm van het woord Chawer, Hebreeuws voor vriend. Het Nederlands-Jiddische woord gabber is afgeleid van het Hebreeuwse woord. De stamvorm Chieboer betekent 'zich (met elkaar) innig verbinden'. Wie heeft zich innig verbonden met wie of wat kan men zich afvragen. 

Het gaat hier om de verbinding van Awrohom met zijn Schepper. Awrohom wordt De Vriend genoemd, de vriend van God met wie hij zich meest innig en oprecht verbonden wist. Awrohom en Jitschok vertrekken vanuit Beer Sjeva naar Chevron. De Stad van de Vriend, dit Hebraïsme is in het Arabisch letterlijk overgenomen in de loop der eeuwen. Arabieren noemen de stad – de Vriend: لْخَلِيل‎‎ Al Chaliel.

 Hebron is located in the Palestinian territories

Vestiging in een woonplaats 
Na aankomst in Chevron verneemt Awrohom dat zijn echtgenote ginds overleden was. Wajiehoe chojei Soro meio sjono wengesriem sjono wesjewang sjoniem, snjei chojei Soro: vertaling: En Soro bereikte de leeftijd van honderdenzevenentwintg jaren, dit waren de jaren van het leven van Soro (Bereisjies 23:01). Zij overleed te Kirjas Arbang, dat is Chevron. Daar beweende en beklaagde Awrohom zijn geliefde partner tussen de zonen van Cheith in het land Kenongan.

Volgend op zijn rouwbeklag, wendde Awrohom zich tot de inwoners van de landstreek, de zonen van Cheith. Hij stelde 'vreemdeling en ingezetene ben ik in uw midden, verschaf mij een begraafplaats bij u zodat ik mijn overledene ten grave dragen kan.' (Bereisjies 23:04-06). De zonen van Cheith stelden dat zij zelfs hun eigen graf niet zouden weigeren aan Awrohom, die door hen een vorst van de Eeuwige werd genoemd. 

Na de verkregen permissie verlangde Awrohom een specifieke plaats, de spelonk van Machpelo aan het einde van het veld van Efraun zoon van Tsauchor. 'Laat hij mij die geven voor het volle pond, als een eigen begraafplaats.' 


Mangoras HeMachpelo in Chevron

Hieruit leren wij dat wanneer Joden zich in een nieuwe woonplaats vestigen, zij prioriteiten stellen. De verwerving van een begraafplaats in eigendom voor hun overledenen heeft de hoogste prioriteit bij de opbouw van de infrastructuur van een kehille – gemeenschap. 

De aanleg van een dodenakker drukt de verbondenheid van de lokale Joodse gemeenschap met de stad en het land van inwoning tot uitdrukking. Het is een ankerplaats waar nabestaanden het voorgeslacht kunnen eren, waarnaar we kunnen pelgrimeren. 

Het is een oord waar wij ons verbonden kunnen weten met generaties en hun regio van inwoning.
De begraafplaats in de spelonk van Machpelo symboliseert voorts de eerste transactie waarbij Joden land in eigendom verwerven in Eretz Jisro'eil. De Tauro zelf is daarvan de 'kassabon', het oudste eigendomsbewijs waarmee wij als Joods volk aan kunnen tonen dat het Heilige Land ons rechtens toebehoort.

Mantelzorg-dag 
Met de aanleg van een dodenakker vervullen wij een deel van de hoogste godsdienstige deugden, waartoe de zorg voor zieken, zieltogenden en overledenen behoort. Sommigen van ons zijn belast met de zorg voor zieke naasten, in het eigen gezin of andere mensen in onze nabije omgeving. Deze verzorgers zetten zich vaak volstrekt belangeloos voor hun naaste en onze samenleving in. Deze mensen noemen we tegenwoordig vaak mantelzorgers.


http://www.fnvvoorzorg.nl/albums/11-plekkentour-door-friesland-om-de-zorg-te-redden/slideshow/38f97a8feca748828ea4b4d06baa1102/1eKamer_140707_03.jpg

Deze sjabbes staan we kort stil bij de landelijke Dag van de Mantelzorg. 
http://www.dag-van-de-mantelzorg.nl/

Wellicht was Soro iemennoe een van de eerste mantelzorgsters van het Joodse volk, zeker op dit gebied een groot voorbeeld. Evenals Soro, weten Joodse moeders of mantelzorgers m/v van oudsher wat het betekent om zieken, gasten, gezinsleden te verzorgen. Hen hun warmste aandacht te schenken. Zoals ook Soro zorgde voor de gasten en zieken in de tenten van Awrohom.


Er zijn in Nederland ruim 3,7 miljoen mensen die de zorg hebben voor hun zieke of bejaarde geliefden. Wij schenken deze onmisbare vrijwillige hulpkrachten onze warme positieve aandacht. Op ruim 200 plaatsen in het land worden mantelzorgers samengebracht en terecht in het zonnetje gezet. Ook in onze Alkmaarse sjoel hebben we diverse mantelzorgers. En op deze plek spreken we onze enorme waardering uit voor hun onvervangbare vaak stille inzet! Hulde!

Sjabbat Sjalom!

#BIJEENKOMST "#SOLIDAIR MET# ISRAËL"

Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein ® Na de verschrikkelijke aanval op Israël hebben Joodse organisaties in Nederland, waaronder de Joodse Ge...