woensdag 24 oktober 2018

Boekbespreking: Narcissus door Sol Bouzamour

Door: Rabbijn Simon Bornstein

Een Marokkaan die zich schaamt voor zijn ethische identiteit, meet zich een nieuw alias aan. Door het kiezen van een Hebreeuwse, Israëlische roepnaam Joshua, wil de hoofdpersoon zijn kans op maatschappelijk succes in de Nederlandse samenleving vergroten. Narcissus, is de rauw meeslepende, maar uiterst realistische debuut-roman van de Nederlands-Marokkaanse auteur, journalist en kunstenaar Sol Bouzamour (1984).

Sol Bouzamour, auteur

Sol Bouzamour werkte lang als jongerenwerker, personal trainer en horecabeveiliger totdat hij zijn creatieve kant ontdekte. Hij kent de rauwe kanten van de stedelijke samenleving als geen ander. Als migrantenkind groeide de auteur op in twee culturen, de Nederlandse straatcultuur en "de" Marokkaanse cultuur thuis.

Deze dubbele culturele rijkdom leidt bij veel jongeren tot verwarring, onvoldoende wetende wat er van hen verwacht wordt in verschillende maatschappelijke situatie's.

-----

Als zogenoemde 'probleem-jongere' kwam Bouzamour in aanraking met justitie. Na detentie vond de auteur zijn spiritualiteit; dankzij leermeesters als Deepak Chopra en Wayne Dyer sloeg hij een andere weg in zijn leven in. Narcissus is zijn debuutroman.

-----

Troost en werk vond de jonge Bouzamour tussen de prostitués op de Amsterdamse wallen. De titel Narcissus verwijst dan ook naar de naam op de gevel van een denkbeeldig bordeel waar de jonge Joshua werkt als manager, zulks in combinatie met het bedrijfsleiderschap van een naast gelegen seksshop.

Joshua wordt ingewerkt door de tweede bedrijfsleider van de sekswinkel: de als homofiele Jood beschreven Levie. Het kat-en-muis-spel tussen de eigenaar, de ingeroosterde hoeren - ieder achter een eigen raam, een hitsige politieagent De Jager, de deurbeveiliging, massa-toerisme op de wallen, drugshandel vanuit de haven van IJmuiden, denkbeeldige leden van "de" Marokkaanse gemeenschap, discussies met ouders en bedrog rond de overname van het eigenaarschap van het bordeel, de panden en de seksshop vormen een continuüm in dit boek.

Hoofdpersoon Joshua ontdekt al jong zijn seksuele voorkeuren en gaat vanuit de nog niet 'verjupte' wijk De Pijp op zoek naar liefde en seks. Om zijn behoeften te bevredigen neemt de hoofdpersoon maar liefst drie baantjes, waaronder het lopen van een krantenwijk. Met de opbrengsten betaalt hij als jonge adolescent zijn uitstapjes naar de temeies - publieke dames aan de Amsterdamse Ruysdaalkade.

De echte liefde van de zich als Israëli manifesterende Joshua heet Dé. Zij wordt beschreven als een dame met perfecte rondingen en het juiste siliconen-gehalte. De woorden rondingen en siliconen komen in dit boek vaak voor als dames beschreven worden. Dé geeft Joshua welhaast een onvoorwaardelijke liefde en trouw, die echter spaak loopt wanneer de hoofdpersoon een drugshandelaar en pooier met seksueel overdraagbare aandoeningen blijkt te zijn.

In het gevang leert Joshua een nieuwe 'vriend' kennen waarmee hij zijn cel deelt. Deze Klaas belooft Joshua een baan in zijn bedrijf aan wanneer beiden weer op vrije voeten zouden komen en zo geschiedt het dan ook. De vriendschappelijke relatie tussen Klaas en Joshua lijkt er een van onvoorwaardelijke waarde te zijn. Tot Klaas de hoofdpersoon bedriegt.

Opvallend herkenbaar is de 'kroonprins'  het boek waarmee de auteur Partij van de Arbeid-leider Lodewijk Asscher lijkt aan te duiden. Deze bezoekt als wethouder de wallen en belooft dit uitgaansdistrict op te zullen schonen. De als zedenprediker beschreven figuur, bedrijft in dit boek de coïtus met de top-hoer uit het bordeel waarvan Joshua de manager is.

-------

In deze meeslepende roman bezoekt de hoofdpersoon de Marokkaanse woestijnhoofdstad Marrakech, waar hij met Klaas voortdurend bezopen en gedrogeerd het nachtleven, de hoeren, dancings en vrienden bezoekt. Voor wie als toerist Marokko wel eens heeft bezocht, komen deze scenes bekend realistisch voor. Voor ieder type toerist is er een rijk aanbod in Marrakech.

Narcissus beschrijft de moeilijkheden van een jeugdige die opgroeit met analfabete ouders, niet in maar tussen twee culturen, voor wie geen 'held' als rolmodel beschikbaar is om zich tijdens zijn adolescentie aan op te kunnen trekken.

Sol Bouzamour leidde een onstuimige jeugd en schrijft die in dit aangrijpende boek van zich af. Een aanrader voor iedere docent,  medewerker bij Justitie, culturele werkers, politieagent, ambtenaar, jongerenwerker of interculturele vrijwilliger, want het boek biedt een uitstekende inkijk in het niet zelden rauwe (straat-)leven van Nederlands-Marokkaanse jongeren.

Sol Bouzamour, Narcissus (Amsterdam 2018), 266 pagina's. Uitgeverij Hollands Diep. ISBN 978 90 488 4436 4

Uitgeverij Hollands Diep

Sol Bouzamour vertelt in de uitzending van Pauw over zijn leven tussen de prostitués op de Amsterdamse wallen