dinsdag 22 oktober 2024

#DROOSJE / #PREEK #VOOR #SOEKOT / #LOOFHUTTENFEEST


Sjalom & Chag HaSoekot Sameach!

Soekot, ook wel het Loofhuttenfeest genoemd, is een van de drie pelgrimsfeesten in de Joodse traditie. Het wordt gevierd in de herfst en herinnert ons aan de tijd dat het volk Israël in de woestijn verbleef en wij in tijdelijke hutten woonden. Dit feest heeft zowel agrarische als historische betekenis. Wie de literatuur van onze geleerden in ogenschouw neemt kan het volgende leren over het Loofhuttenfeest; 

  1. Wajikra 23:42-43 “U moet zeven dagen in loofhutten wonen; elke ingezetene van Israël moet in loofhutten wonen, zodat uw generaties weten dat Ik de Israëlieten in loofhutten heb laten wonen toen Ik hen uit het land Egypte leidde.”

    • Dit vers benadrukt het belang van herinnering en onderwijs aan toekomstige generaties. De loofhut symboliseert niet alleen de fysieke bescherming die God bood tijdens de woestijnreis, maar ook spirituele bescherming en gemeenschap. Het is een oproep tot reflectie op Gods zorg voor Zijn volk.
  2. Dewariem 16:13-15 “U moet het Feest van Soekot vieren gedurende zeven dagen, na uw oogst van uw dorsvloer en uw wijnpers.”

    • Soekot en de oorgsttij worden met elkaar verbonden, wat aangeeft dat het feest ook een tijd van dankbaarheid is voor de overvloedige zegeningen die God heeft gegeven. Het vieren na het inzamelen de oogst herinnert ons eraan om dankbaar te zijn voor wat we ontvangen hebben.
  3. Wajikra 23:40 “En op die eerste dag moet u vruchten van mooie bomen nemen, takken van palmbomen, takken van dichte bomen en wilgen van het beekdal; en u moet vreugdevol voor het aangezicht van Hasjem uw God zeven dagen lang feesten.”

    • De vermelding van specifieke planten benadrukt de verbinding met de natuur en onze afhankelijkheid daarvan. Deze elementen worden gebruikt om een sfeer van vreugde te creëren tijdens Soekot, wat ons herinnert aan onze relatie met God en Zijn schepping.
  4. Sjemot 34:22 “En u zult het Feest der Weeks vieren met de eerstelingen van uw tarweoogst, en het Feest der Loofhutten zal plaatsvinden aan het einde van het jaar.”

    • Soekot heeft plaats aan het einde van het agrarische jaar, wat zijn rol als afsluiting benadrukt. Het geeft ook aan dat dit feest niet alleen een herinnering is aan verleden gebeurtenissen maar ook een viering is van huidige zegeningen.
  5. Dewariem 31:10-11 “Moosje gebood hen op die dag: ‘Aan het einde van elk zevenjarig cyclus… moet u dit boek der wet lezen.’”

    • Hoewel dit vers niet specifiek over Soekot gaat, legt het wel nadruk op onderwijs binnen de gemeenschap tijdens belangrijke feesten zoals Soekot. Het lezen van de wet tijdens deze tijd versterkt onze verplichting om Gods geboden te volgen.

Enige lessen uit de Talmoed;

  1. Soekah 2a “De sukkah moet tenminste 10 tefaḥim hoog zijn.”

    • Dit citaat legt een belangrijke halachische vereiste vast voor de constructie van een soekah (loofhut). De hoogte waarborgt dat mensen zich comfortabel kunnen bewegen binnenin zonder zich beperkt te voelen door hun omgeving.
  2. Soekah 9b “Een soekah die niet meer dan drie muren heeft is ongeldig.”

    • Dit benadrukt dat structuur essentieel is voor bescherming en gemeenschap binnen Soekot. De muren symboliseren zowel fysieke als spirituele grenzen die ons beschermen tegen externe invloeden. Wij bewaren onze gemeenschappelijke en persoonlijke religieuze integriteit in onze relatie tot de medemens en de Schepper.
  3. Soekah 27b “Als iemand zijn soekah verlaat om te eten in zijn huis, heeft hij geen deel aan het feest.”

    • Deze uitspraak onderstreept hoe belangrijk deelname aan gemeenschappelijke rituelen is tijdens Soekot. Het benadrukt dat samenkomen in de soekah essentieel is voor zowel sociale cohesie als religieuze ervaring.
  4. Soekah 49b “Het is beter om in een kleine soekah te zitten dan buiten te zitten zonder soekah.”

    • Dit citaat leert ons over prioriteit geven aan religieuze verplichtingen boven comfort of luxe. Zelfs als omstandigheden moeilijk zijn, blijft toewijding aan traditie belangrijker dan materieel welzijn.
  5. Soekah 53a “De vreugde tijdens Soekot komt voort uit onze verbondenheid met God.”

    • Deze uitspraak legt nadruk op spiritualiteit boven materiële zaken tijdens dit feest. Vreugde wordt gezien als een manier om dichter bij God te komen door middel van rituelen en gemeenschapsvorming.

Vijf lessen uit de Hallachah;

  1. Sjoellchan Aroech Orach Chaim 625:1 “Men dient zich te verheugen tijdens Soekot zoals men doet bij andere feesten.”

    • Deze halachische richtlijn bevestigt dat vreugde centraal staat tijdens Soekot net zoals bij andere belangrijke Joodse feesten zoals Pesach of Shavuot.
  2. Sjoelchan Aroech Orach Chaim 626:1 “Het is verplicht om elke maaltijd in de soekah te nuttigen.”

    • Deze regel benadrukt dat alle maaltijden moeten plaatsvinden binnenin de soekah om volledig deel te nemen aan deze heilige tijd en zo Gods aanwezigheid te ervaren.
  3. Sjoelchan Aroech Orach Chaim 627:2 “Men mag geen werk verrichten terwijl men zich in de soekah bevindt.”

    • Dit toont aan hoe belangrijk focus op spiritualiteit is tijdens deze periode; zelfs alledaagse taken moeten wijken voor religieuze observantie.
  4. Misjnah Beroerah 626:6 “Een persoon die ziek is of ouderdomsgebonden beperkingen heeft kan vrijgesteld worden van verblijf in de soekah.”

    • Deze bepaling toont empathie binnen halachische wetten; gezondheid gaat boven ritueel welzijn wanneer iemand niet kan deelnemen vanwege fysieke beperkingen. Nood of hier medische noodzakelijkheid gaat voor de regel.
  5. Sjoelchan Aroech Orach Chaim 629:1 “Het gebruik maken van natuurlijke materialen voor dakbedekking (sjechach) is verplicht.”

    • Dit voorschrift verbindt ons opnieuw met natuur en duurzaamheid; sjechach - het bladerdak van de soekah symboliseert Gods bescherming over ons net zoals Hij deed voor onze voorouders in hun reis door de woestijn.

Rabbi Nachman van Breslov tijdens Soekot

Er wordt verteld over Rebbe Nachman van Breslov,  die altijd grote vreugde ervoer tijdens Soekot. Tijdens één specifiek jaar besloot hij om samen met zijn chassidiem buiten hun gebruikelijke omgeving te vieren door naar een nabijgelegen bos te gaan waar ze hun eigen soekah bouwden onder bomen vol bladeren en fruitige geuren rondom hen waren.

Tijdens deze viering vertelde hij verhalen over hoe belangrijk verbondenheid met God was via natuur en gemeenschap; hij moedigde iedereen aan om hun zorgen los te laten en zich volledig open te stellen voor vreugdevolle ervaringen gedurende deze heilige dagen.

Zijn enthousiasme was zo besmettelijk dat zelfs degenen die aanvankelijk sceptisch waren over buiten vieren zich snel lieten meeslepen door zijn geestdriftige energie waardoor ze samen zongen, dansten en baden onder open hemel – iets wat ze nooit zouden vergeten!

Samenvatting

Soekot biedt rijke lessen vanuit zowel Torah als latere Joodse teksten zoals Talmoed en Halacha over gemeenschap, dankbaarheid, spiritualiteit en verbondenheid met God door middel van rituelen die ons herinneren aan onze geschiedenis én huidige zegeningen.

De ervaringen gedeeld door rebbe’s zoals Nachman tonen hoe diepgaand deze vieringen kunnen zijn wanneer we ons hart openen voor vreugdevolle momenten samen met anderen onder Gods bescherming.

Chag HaSoekot Sameach, nog vele blijde jaren!

Rabbijn Simon Bornstein


#Onderlinghe #Verdraechsaemheydt - #OVER #OECOMENE #& #TOLERANTIE

  #Onderlinghe #Verdraechsaemheydt - #OVER #OECOMENE #& #TOLERANTIE #Onderlinghe #Verdraechsaemheydt #OVER #OECOMENE #& #TOLERANT...