#Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein®
Rabbinaat Alkmaar רבנות אלקמאאר
Rabbinaat Alkmaar is een particulier rabbinaat, een voluntariaat. Het Rabbinaat Alkmaar verzorgt Joods onderwijs, cultureel-maatschappelijke activiteiten en pastorale zorg. Het werkgebied omvat het Hollands Noorderkwartier, West-Friesland, Kennemerland, Waterland en de Zaanstreek Trefwoorden: Rabbijn Rabbi Rabbinaat Alkmaar Joods Joden Israëlitisch Israëlitische Joodse Gemeente Pastoraal Zielszorg Joodse Les Synagoge kosher koosjer kasher kashrut
zondag 30 november 2025
#BLACK #FRIDAY #EN #NIET #WINKEL #DAG #VANUIT #RABBINAAL #PERSPECTIEF: #ETHISCHE #OVERWEGING
donderdag 16 oktober 2025
#DE #TORAH, #PAD #VAN #DE #GERECHIGHEID #DROOSJE VOOR #JONTEF #ATSMINI #ATSERET
#DE #TORAH, #PAD #VAN #DE #GERECHIGHEID
#DROOSJE VOOR #JONTEF #ATSMINI #ATSERET
#Door:
#Rabbijn #Simon #Bornstein®
Sjalom Chaweriem en Chawerot,
Op jontef Sjemini Atseret 2025, staan wij stil bij de diepe betekenis van deze feestdag, die vaak wordt beschouwd als de afsluiting van de herfstfeesten, maar tegelijkertijd een eigen, unieke identiteit bezit. Het is een dag die ons uitnodigt tot reflectie, dankbaarheid en een hernieuwde verbinding met de Eeuwige.
Hoewel het direct volgt op Soekot, is Sjemini Atseret niet slechts een verlengstuk daarvan, maar een op zichzelf staande viering, zoals de Talmoed ons leert: "Sjemini Atseret is een feest op zichzelf". De naam zelf, "achtste dag van de samenkomst", duidt op een speciale bijeenkomst, een intieme afsluiting na de zeven dagen van Soekot, waarin we in de soeka verbleven en de eenheid van het volk Israël vierden.
Sjemini Atseret markeert een moment van overgang en verdieping. Na de uitbundige vreugde van Soekot, waarin we de oogst vierden en onze afhankelijkheid van God's voorzienigheid erkenden, nodigt Sjemini Atseret ons uit voor een meer ingetogen, persoonlijke ontmoeting met de Schepper. Het is als een kind dat na een lang bezoek bij zijn ouders nog één dag langer mag blijven voor een intiem afscheid.
De Misjna in Rosj Hasjana 1:2 stelt dat op Sjemini Atseret de wereld wordt beoordeeld voor water, wat het belang van regen en vruchtbaarheid voor het komende jaar benadrukt. Dit aspect komt prominent naar voren in de gebeden van de dag, met name in het gebed om regen, Tefillat Gesjem, dat wordt uitgesproken tijdens de moesaf-dienst.
Dit gebed is niet alleen een smeekbede voor fysieke overleving, maar symboliseert ook onze spirituele dorst naar goddelijke zegeningen en inspiratie. De regen, in de Joodse traditie, is niet alleen een fysieke noodzaak, maar ook een metafoor voor Tora en goddelijke wijsheid.
De vreugde van Sjemini Atseret wordt verder verdiept door de viering van Simchat Tora, die in Israël samenvalt met Sjemini Atseret en in de diaspora op de tweede dag van Sjemini Atseret wordt gevierd. Op Simchat Torah voltooien we de jaarlijkse cyclus van het lezen van de Tora en beginnen we onmiddellijk opnieuw met Bereisjiet. Dit symboliseert de oneindige aard van de Torah en onze voortdurende verbinding ermee. De hakafot, de processies met de Torahrollen, en de uitbundige dansen drukken onze liefde en vreugde uit voor de goddelijke openbaring.
Het is een herbevestiging van ons verbond met God en onze toewijding aan Zijn geboden mitswot. De Talmoed in Chagiga 12b beschrijft de Torah als "water", wat de verbinding tussen de regen op Sjemini Atseret en de Torah op Simchat Torah verder versterkt volgens de Talmoed in Chagiga 12b.
Moge
Sjemini Atseret ons allen inspireren tot diepere reflectie, oprechte
dankbaarheid en een hernieuwde toewijding aan de Torah en de Mitzwot.
Moge Hasjem ons zegenen met overvloedige regen, zowel fysiek als
spiritueel, en ons leiden op het pad van gerechtigheid en vrede.
Chag sameach en ameen.
maandag 13 oktober 2025
#VERHEUG JE OVER DE #TORAH – #ONZE #LEVENSBOOM! #DROOSJE VOOR #SIMCHAT #TORAH 2025.
#VERHEUG JE OVER DE #TORAH –
#ONZE #LEVENSBOOM!
#DROOSJE VOOR #SIMCHAT #TORAH 2025.
#Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein®
Sjalom Chaweriem en Chawerot,
Vandaag, op
deze vreugdevolle Simchat Torah 2025, staan wij aan de vooravond van
een nieuwe jaarlijkse cyclus van Torah-lezing. Het is een moment van
voltooiing en tegelijkertijd van een nieuw begin, een viering van de
eeuwige band tussen Am Jisrael en Torat Jisrael.
De Torah, onze levensboom, is niet slechts een verzameling wetten en verhalen, maar de blauwdruk van de schepping, de adem van Hasjem Zelf, die ons leven richting en betekenis geeft.
De vreugde van Simchat Torah is diep geworteld in de erkenning van de Torah als een onuitputtelijke bron van wijsheid en inspiratie. De Talmoed leert ons:
"הפוך
בה והפוך בה,
דכולא
בה"
–
"Keer
haar om en keer haar om, want alles is erin"
(Pirkei
Avot 5:22).
Deze uitspraak, toegeschreven aan Ben Bag
Bag, benadrukt de oneindige diepte van de Torah.
Elke keer dat we haar bestuderen, ontdekken we nieuwe lagen van
betekenis, nieuwe inzichten die relevant zijn voor ons leven,
ongeacht de tijd of de omstandigheden. De Torah
is niet statisch; zij is dynamisch en spreekt tot elke generatie op
haar eigen manier.
De vreugde die wij ervaren op Simchat Torah is niet alleen intellectueel, maar daarnaast ook emotioneel en spiritueel. Het is een vreugde die voortkomt uit de wetenschap dat wij, als Joods volk, bevoorrecht zijn met deze Goddelijke Openbaring.
De profeet
Jesaja zegt:
"שׂוֹשׂ
אָשִׂישׂ בַּה'
תָּגֵל
נַפְשִׁי בֵּאלֹהַי כִּי הִלְבִּישַׁנִי
בִּגְדֵי יֶשַׁע מְעִיל צְדָקָה יְעָטָנִי"
–
"Ik
zal mij zeer verheugen in de Eeuwige, mijn ziel zal jubelen in mijn
God, want Hij heeft mij bekleed met klederen van heil, met een mantel
van gerechtigheid heeft Hij mij omhuld"
(Jesaja
61:10).
Deze vreugde is een weerspiegeling van onze
dankbaarheid voor de Torah,
die ons bekleedt met gerechtigheid en ons leidt op het pad van het
goede.
De Halacha,
de Joodse wet, schrijft specifieke gebruiken voor op Simchat Torah
die deze vreugde tot uitdrukking brengen. Het dansen met de
Torah-rollen,
de hakafot,
is een centraal onderdeel van de viering.
De Sjoelchan
Aroech,
Orach Chajiem
669:1, stelt:
"מנהג
פשוט לרקוד ולשמוח בשמחת תורה"
–
"Het
is een wijdverbreide gewoonte om te dansen en zich te verheugen op
Simchat Torah".
Deze fysieke uiting van vreugde symboliseert onze innige verbondenheid met de Torah. Het is niet alleen een intellectuele studie, maar een levende, ademende relatie die ons hele wezen omvat.
Een
ander belangrijk aspect van Simchat Torah
is de voltooiing van de jaarlijkse cyclus van Torah-lezing
en de onmiddellijke herstart ervan. We lezen het laatste gedeelte van
Dewariem
(Deuteronomium) en direct daarna het eerste gedeelte van Bereisjiet
(Genesis). Dit symboliseert dat de Torah
nooit eindigt; er is altijd meer te leren, meer te ontdekken.
Rabbi
Akiva, een van de grootste Tannaïem,
leerde:
"כל
מי שאינו עוסק בתורה כאילו אינו עוסק
בבריאת העולם"
–
"Iedereen
die zich niet met de Torah
bezighoudt, is alsof hij zich niet met de Schepping
van de wereld bezighoudt"
(Avot
de Rabbi Nathan
23:1).
De Torah
is de levensader van de wereld, en door haar te bestuderen, dragen
wij bij aan het voortbestaan en de verheffing van de schepping.
De Midrasj
Tanchoema,
Parashat Bereisjiet
1, vertelt dat G’d de wereld schiep met de Torah
als blauwdruk:
"היה
הקב"ה
מביט בתורה ובורא את העולם"
–
"De
Heilige, gezegend zij Hij, keek in de Torah
en schiep de wereld".
Dit onderstreept de fundamentele rol van de Torah
in het bestaan zelf. Zonder Torah
zou de wereld geen doel, geen richting hebben. Het is de Torah
die orde schept uit chaos, die betekenis geeft aan het leven.
Laten we tijdens deze veiring van Simchat Torah de vreugde van de Thora omarmen met heel ons hart, met heel onze nesjomme en met al onze kracht. Laten we dansen met de Siefrei Torah – Torah-rollen, niet alleen met onze voeten, maar ook met onze harten.
Laten
we ons opnieuw verbinden met de tijdloze CHOCHME – wijsheid die zij
ons biedt en ons voornemen om haar het komende jaar met nog meer
ijver en toewijding te bestuderen. Moge de Torah ons Licht, ons
Leidraad zijn op ons pad, onze Gids in het leven, en moge zij ons
altijd vervullen met simcha – vreugde en louter brooches.
Goed Jontef - Chag Sameach!
maandag 6 oktober 2025
#HET #RECHT #OP #EEN #SOLIDE #DAK #BOVEN #HET #HOOFD. #DROOSJE #VOOR #SOEKOT – #HET #LOOFHUTTENFEEST.
#HET #RECHT #OP #EEN #SOLIDE #DAK #BOVEN #HET #HOOFD.
#DROOSJE #VOOR #SOEKOT – #HET #LOOFHUTTENFEEST.#Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein®
Sjalom Chaweriem we Chawerot, Chag Sameach!
Tijdens dit Jom Tov Soekot, waarin wij de kwetsbaarheid van ons bestaan gedenken door te verblijven in een tijdelijke hut, de soekah, wil ik stilstaan bij een fundamenteel recht dat vaak over het hoofd wordt gezien: het recht op een solide dak boven het hoofd.
Dit recht is niet alleen een kwestie van materiële zekerheid, maar raakt aan de kern van menselijke waardigheid en welzijn, en vindt zijn weerklank in zowel seculiere wetgeving als in onze heilige teksten.
Het recht op huisvesting in Internationale verdragen en nationale wetgeving
Het recht op adequate huisvesting wordt breed erkend in internationale mensenrechteninstrumenten. Het meest prominente voorbeeld is artikel 11, lid 1, van het Internationaal Verdrag inzake Economische, Sociale en Culturele Rechten (IVESCR), dat stelt: "De Staten die partij zijn bij dit Verdrag erkennen het recht van een ieder op een adequate levensstandaard voor zichzelf en zijn gezin, met inbegrip van adequate voeding, kleding en huisvesting, en op voortdurende verbetering van zijn levensomstandigheden."
Dit verdrag, geratificeerd door vele landen, waaronder Nederland, legt een duidelijke verplichting op aan staten om dit recht te realiseren.
Het Comité voor Economische, Sociale en Culturele Rechten (CESCR), dat toeziet op de implementatie van het IVESCR, heeft in zijn Algemene Opmerking nr. 4 (1991) over het recht op adequate huisvesting verder uitgewerkt wat "adequate huisvesting" inhoudt.
Het omvat onder meer rechtszekerheid van bewoning, beschikbaarheid van voorzieningen, betaalbaarheid, bewoonbaarheid, toegankelijkheid, locatie en culturele adequaatheid.
Een "solide dak boven het hoofd" is hierin een impliciete, maar cruciale component van bewoonbaarheid en veiligheid.
In de Nederlandse context is het recht op huisvesting niet expliciet als een afdwingbaar grondrecht opgenomen in de Grondwet, maar het wordt wel indirect beschermd en bevorderd door diverse wetten en beleidsmaatregelen. Artikel 22, lid 2, van de Grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden stelt: "Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid."
Gelet op de huidige woningnood, de schier eindeloze debatten en procedures inzake de stikstofregelgeving, etc. in ons land kan worden geteld dat de Nederlandse overheid haar wettelijke zorgplicht niet of nauwelijks naleeft. Dit kan wellicht worden gekwalificeerd als een onbehoorlijke vorm van openbaar bestuur.
Organisaties zoals de Vereniging Eigen Huis, de Woonbond en huurdersbelangenorganisaties stellen de problematieken van dakloze gezinnen en personen terecht geregeld aan de kaak.
Burgers – jong en oud – komen soms in uitzichtloze situaties terecht waardoor het mensenrecht op een fatsoenlijke woning en de mogelijkheid tot het vormen van een eigen gezinsleven al bedoeld in artikel 8 van het Europees Mensenrechtenverdrag – met voeten wordt getreden.
Hoewel dit een instructienorm is en geen direct afdwingbaar recht, vormt het de basis voor wetgeving zoals de Woningwet, die eisen stelt aan de kwaliteit en veiligheid van woningen.
De Woningwet en de daaruit voortvloeiende bouwbesluiten zorgen ervoor dat woningen moeten voldoen aan minimale eisen op het gebied van constructieve veiligheid, brandveiligheid en gezondheid, wat direct bijdraagt aan een "solide dak boven het hoofd".
Het recht op een solide dak in de Joodse bronnen
Ook in onze rijke Joodse traditie vinden we diepe wortels voor het belang van een veilige en stabiele woonomgeving. Hoewel de Torah niet expliciet spreekt over "het recht op huisvesting" in moderne zin, zijn er tal van geboden en principes die de zorg voor de kwetsbaren en het belang van een veilige leefomgeving benadrukken.
De Torah leert ons het belang van een veilige woonplek, zelfs in de context van de bouw van een huis. In Dewariem (Deuteronomium) 22:8 staat geschreven:
"כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ וְלֹא תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ כִּי יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ."
(Kie tievneh bajiet chadasj ve'asita ma'akeh le'gaggecha velo tasiem damiem be'veitecha ki jippol ha'nofel miemennoe.)
"Wanneer gij een nieuw huis bouwt, zult gij een borstwering maken voor uw dak, opdat gij geen bloedschuld op uw huis laadt, wanneer iemand daarvan valt."
Dit gebod van ma'akeh (borstwering) is niet alleen een praktische veiligheidsmaatregel, maar symboliseert een diepere zorg voor het welzijn van de bewoners en bezoekers. Het dak, de meest blootgestelde en tegelijkertijd beschermende deel van het huis, moet veilig zijn. Een solide dak is hierin een voorwaarde voor veiligheid.
De Talmoed breidt dit principe verder uit. De Misjna in Bava Kama 3:4 bespreekt de verantwoordelijkheid van de huiseigenaar voor schade die voortkomt uit gebreken aan zijn eigendom, inclusief een onveilig dak. Dit onderstreept de halachische verplichting om een veilige woonomgeving te garanderen.
De grote halachische autoriteiten hebben deze principes verder gecodificeerd. Rambam (Maimonides), in zijn Misjne Torah, Hilchot Rotseach oe'Shmirat Nefesj 11:1-2, stelt dat het gebod van ma'akeh niet alleen van toepassing is op daken, maar op elke gevaarlijke plek in huis, zoals een put of een trap.
Hij benadrukt dat men alle mogelijke gevaren moet verwijderen om levens te beschermen. Een instortend dak is ongetwijfeld een vorm van een levensgevaar.
De Sjoelchan Aroech, de standaardcode van de Joodse wet, herhaalt en versterkt deze verplichtingen. In Chosjen Misjpat 427:1 staat geschreven:
"חייב אדם להסיר כל מכשול מביתו, כגון בורות וסולמות רעועים, וכן גג שאינו יציב."
(Chayav adam lehasir kol michsjol miebeito, kegon borot vesoelamot re'oeim, vechen gag she'eino yatziv.)
"Een persoon is verplicht elk struikelblok uit zijn huis te verwijderen, zoals putten en wankele ladders, en evenzo een dak dat niet stabiel is."
De Taz (Toerei Zahav) en de Schach (Siftei Kohen), zijn belangrijke commentatoren op de Sjoelchan Aroech, bevestigen en verfijnen deze interpretatie, waarbij zij de nadruk leggen op de proactieve verantwoordelijkheid van de huiseigenaar om gevaren te voorkomen.
Deze halachische bepalingen, die de veiligheid en stabiliteit van het huis benadrukken, kunnen worden gezien als een religieuze onderbouwing voor het seculiere recht op een solide dak boven het hoofd.
Ze herinneren ons eraan dat het bieden van een veilige en adequate woonplek niet alleen een maatschappelijke plicht is, maar ook een goddelijke opdracht.
Resumé
Tijdens Soekot, gezeten in onze kwetsbare loveren hut, wanneer wij de tijdelijkheid van onze aardse verblijfplaats ervaren, worden wij des te meer bewust van de waarde van een veilige en solide woning.
Het recht op een solide dak boven het hoofd is een universeel principe, verankerd in internationale mensenrechtenverdragen en nationale wetgeving, en diep geworteld in de Joodse traditie.
Het is een recht dat ons oproept tot gastvrijheid, rachmones – medemenselijkheid, verantwoordelijkheid en de voortdurende inspanning om een wereld te creëren waarin iedereen een veilige en waardige plek heeft om te wonen.
Laat ons dawwenen, wensen en hopen voor de spoedige terugkeer van de gijzelaars in de onderaardse spelonken naar onder één dak met hun geliefden in de Medienat Jisraeel, resjiet ge'oelateenoe.
Moge Jom Tov Soekot ons inspireren om deze waarden in praktijk te brengen. Be Ezrat Hasjem, Deo volente.
Chag Sameach!
dinsdag 30 september 2025
HOOP VOOR OVERMORGEN: DIE GROOT SEE VAN VERSOENING, DROOSJE VOOR JOM KIPPOER
Hoop voor overmorgen.Droosje voor Jom Kippoer
Door:
Rabbijn Simon Bornstein®
De Torah leert ons: "Want op deze dag zal verzoening voor u gedaan worden, om u te reinigen; van al uw zonden zult u rein zijn voor de Eeuwige." (Wajikra 16:30-32). Dit vers is de kern van Jom Kippoer. Het belooft ons niet alleen vergeving, maar ook reiniging. Het is een goddelijke garantie dat, hoe ver we ook zijn afgedwaald, er altijd een weg terug is.
De Halacha, de Joodse wet, geeft ons de praktische richtlijnen voor deze dag. We vasten, we dawwenen, we onthouden ons van materiële genoegens, alles om onze ziel te verheffen boven het aardse en ons te concentreren op het spirituele. Maar het vasten is geen doel op zich; het is een middel. De profeet Jesaja zegt: "Is dit niet het vasten dat Ik verkies: de boeien van het onrecht losmaken, de banden van het juk ontbinden, de verdrukten vrijlaten en elk juk breken?" (Jesaja 58:6)
De Talmoed vertelt ons het verhaal van Rabbi Akiva, die op hoge leeftijd begon met studeren en uiteindelijk een van de grootste geleerden van zijn tijd werd. Zijn leven is een bewijs dat het nooit te laat is om te beginnen, om te leren, om te groeien. "Als je een oudere man ziet die zegt: 'Ik heb geen kracht meer om te studeren,' zeg dan: 'Je hebt de kracht om te studeren!'" (Avot de Rabbi Nathan 06:02). Dit principe geldt ook voor Tesjoevah. Het is nooit te laat om terug te keren, om te verbeteren, om hoop te koesteren voor overmorgen.
Laten we deze Jom Kippoer gebruiken om niet alleen te reflecteren op het verleden, maar ook om onze blik te richten op de toekomst. Laten we bidden voor een jaar van vriendschap, gezondheid en voorspoed. Laten we ons voornemen om meer liefde, meer begrip en meer vriendelijkheid in de wereld te brengen. Moge onze gebeden worden aanvaard, moge onze Tesjoevah oprecht zijn, en moge Hasjem ons allen zegenen met een goed en zoet jaar.
Gmar Chatima Tova.
maandag 22 september 2025
#HOOP #VOOR #MORGEN: #DROOSJE #VOOR #ROSJ #HASJANA - #JOODS #NIEUWJAAR
#BLACK #FRIDAY #EN #NIET #WINKEL #DAG #VANUIT #RABBINAAL #PERSPECTIEF: #ETHISCHE #OVERWEGING
# Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein® Black Friday, dit jaar op 28 november 2025, staat symbool voor een intensivering van consumentengedrag ...
-
Door: Rabbijn Simon Bornstein ® De Stichting Alkmaarse Synagoge is de organisatie die het pand aan de Hofstraat 15-17 in Alkmaar in eigendom...
-
Door: Rabbijn Simon Bornstein ® Voorzitter Ahmed el Mesri: 'Het is vandaag een heel grote en feestelijke dag voor de Assadaaka Community...
-
#DE #BAKKENIST #METHODE: #EEN #ACADEMISCHE #VERKENNING #Rabbijn #Simon #Bornstein® Inleiding De Bakkenist methode, ontwikkeld door de Nederl...