dinsdag 11 juni 2024

#CONSUMPTIE VAN #MELKPRODUCTEN #TIJDENS #SJAWOEOT

#CONSUMPTIE VAN #MELKPRODUCTEN #TIJDENS #SJAWOEOT


Inleiding tot Sjawoeot in de Joodse traditie:
#Sjawoeot, ook wel bekend als het #Wekenfeest, is een belangrijk feest in de #Joodse #traditie dat de #ontvangst van de #Torah op de berg #Sinaï viert. Het valt zeven weken na #Pesach en markeert het einde van de periode waarin het Joodse volk door de woestijn trok. Het markeert de vijftigste dag na Pesach en herdenkt de gave van de Torah op de berg Sinaï. Sjawoeot wordt buiten #ERETZ #ISRAËL gevierd op de zesde en zevende dag van de Hebreeuwse maande Siewan. Een opvallend gebruik tijdens Sjawoeot is het eten van melkproducten. Deze exegese onderzoekt de redenen achter deze traditie, gebaseerd op bronnen uit de Torah, Talmoed en Halacha. Tijdens Sjawoeot worden verschillende rituelen en gebruiken uitgevoerd om deze gebeurtenis te herdenken en te vieren. Zo wordt de Aharon HaKodesj in Sjoel versierd met bloemen en consumeren we melkproducten.
Waarom eten we juist tijdens Jom tov melkproducten?
Het gebruik van melkproducten tijdens Jom tov, met name tijdens Sjawoeot, heeft diepe wortels in de Joodse traditie en wordt ondersteund door verschillende bronnen in de Torah, de Talmoed en in de Halacha.
Bronnen in de #Torah:
• Wajikra 23:15-16: "U moet dan vanaf de dag na de Sjabbat gaan tellen, vanaf de dag dat u de schoof van het beweegoffer gebracht hebt. Zeven volle weken zullen het zijn. Tot de dag na de zevende Sjabbat moet u vijftig dagen tellen. Dan moet u de Heere een nieuw graanoffer aanbieden." Dit vers legt de basis voor de telling van de Omer, die eindigt op Sjawoeot.
• Sjemot 19:11: "En wees gereed tegen de derde dag, want op de derde dag zal de HEERE neerdalen op de berg Sinaï, voor de ogen van heel het volk." Dit vers beschrijft de voorbereiding op de Matan Torah – de Openbaring van de Torah, die plaatsvond op Sjawoeot.
• Wajikra 23:15-16: "U moet dan vanaf de dag na de Sjabbat gaan tellen, vanaf de dag dat u de schoof van het beweegoffer gebracht hebt. Zeven volle weken zullen het zijn. Tot de dag na de zevende Sjabbat moet u vijftig dagen tellen. Dan moet u de Heere een nieuw graanoffer aanbieden." Dit vers legt de basis voor de telling van de Omer, die eindigt op Sjawoeot.
• In Sjemot 23:19 staat geschreven: “De eerstelingen van je land moet je naar het huis van de HEER, uw God brengen. Je mag een bokje niet koken in zijn moeders melk.” Deze passage wordt geïnterpreteerd als een verbod op het koken van vlees in melk, wat leidt tot het vermijden van vleesgerechten tijdens feestdagen zoals Sjawoeot.
• Bamidbar 28:26 vermeldt dat op Sjawoeot offers werden gebracht aan God, waaronder ook melk- en meeloffers. Dit kan worden gezien als een rechtvaardiging voor het consumeren van melkproducten tijdens dit feest.
• In Pesachiem 42B wordt gesproken over het gebruik van zuivelproducten op Sjawoeot als herinnering aan de belofte van het land Israël dat “overvloeit van melk en honing”. Het eten van zuivel symboliseert dus overvloed en vruchtbaarheid. En onze onbreekbare, eeuwige band met het Joodse land: ERETZ ISRAËL
• In Pesachiem 68B: "Rabbi Joseph zei: 'Als er geen andere reden was om Sjawoeot te vieren, dan zou het voldoende zijn om het te vieren vanwege de gave van de Torah.'" Dit benadrukt het belang van de Torah, wat een reden kan zijn voor het eten van melkproducten, die symbool staan voor zuiverheid en spirituele voeding.
• In Sjabbat 88A: "Toen Mozes naar de hemel ging om de Torah te ontvangen, protesteerden de engelen en zeiden: 'Wat doet een sterfelijk kind hier?' God antwoordde: 'Hij is gekomen om de Torah te ontvangen.'" Dit verhaal benadrukt de menselijke waardigheid en het recht om de Torah te ontvangen, wat kan worden gesymboliseerd door het eten van melkproducten, die eenvoud en nederigheid vertegenwoordigen.
• Bechorot 6B: "De Torah wordt vergeleken met melk, zoals geschreven staat: 'Honing en melk zijn onder uw tong' (Sjier HaSjierem 4:11)." Dit vers verbindt de Torah direct met melk, wat een reden kan zijn voor het eten van melkproducten op Sjavoeot.
• Chagigah 6B benadrukt het belang van SIMCHOT – vreugde tijdens feestdagen zoals Sjawoeot en moedigt het eten van zuivelproducten aan als een manier om deze vreugde te vergroten.
• Sjoelchan Aroech, Orach Chaim 494:3: "Het is de gewoonte om melkproducten te eten op Sjavoeot." De Sjoelchan Aroech, een centrale codificatie van Joodse wetten, bevat richtlijnen met betrekking tot voedselconsumptie tijdens feestdagen. Het vermeldt specifiek dat zuivelgerechten kunnen worden gegeten op Sjawoeot als onderdeel van de festiviteiten. Deze Halachische bron bevestigt de traditie zonder een specifieke reden te geven, maar het bevestigt wel de wijdverspreide praktijk.
• Misjna Beroera 494:12: "De reden voor het eten van melkproducten is dat de Thora wordt vergeleken met melk, zoals geschreven staat: 'Honing en melk zijn onder uw tong' (Sjier Hasjieriem 4:11)." Dit commentaar biedt een directe link tussen de Thora en melkproducten.
• Rama, Orach Chaim 494:3: "Het is de gewoonte om twee broden te hebben, één van melk en één van vlees, om de twee broden van het graanoffer te herdenken." Rama (Rabbi Moshe Isserles) voegt toe aan de Sjoelchan Aroech dat sommige gemeenschappen ook vleesgerechten serveren tijdens Sjavoeot, om zowel zuivel als vlees te kunnen consumeren ter ere van het feest. Dit gebruik herinnert aan de Korbanot – offers die werden gebracht in de Beth Hamikdasj – de Tempel, hetgeen een agrarische en spirituele verbinding legt met Sjavoeot.
• Midrash Sjier HaSjieriem Rabbah 1:2: "De Torah wordt vergeleken met melk en honing, zoals geschreven staat: 'Honing en melk zijn onder uw tong' (Sjier HaSjieriem 4:11)." Dit vers verbindt de Torah direct met melk, wat een reden kan zijn voor het eten van melkproducten op Sjawoeot.
• Zohar, Emor 97a: "De Torah is als melk, die de ziel voedt en zuivert." Deze mystieke bron benadrukt de spirituele voeding die de Torah biedt, wat kan worden gesymboliseerd door het eten van melkproducten.
• Midrash Tehillim 8: "De engelen protesteerden tegen de gave van de #Torah aan de #mensheid, maar God verdedigde de mensheid door te wijzen op hun vermogen om de Torah te volgen, inclusief de Hallachot – de wetten van melk en vlees." Dit verhaal benadrukt de menselijke waardigheid en het recht om de Torah te ontvangen, wat kan worden gesymboliseerd door het eten van melkproducten.
#Symbolische #Redenen:
• Agrarische Aspecten: Sjawoeot markeert het einde van de graanoogst en het begin van de oogst van de eerste vruchten. Melkproducten, als producten van de eerste vruchten van het land, symboliseren de overvloed en de zegeningen van het Heilig Land.
• Spirituele Zuiverheid: Melk wordt vaak gezien als een symbool van zuiverheid en onschuld. Het eten van melkproducten op Sjawoeot kan worden gezien als een manier om de spirituele zuiverheid te benadrukken die nodig is om de Torah te ontvangen.
• Praktische Redenen: Na de gave van de Torah moesten wij Joden ons houden aan de nieuwe spijswetten, waaronder de scheiding van melk en vlees. Omdat het slachten en bereiden van vlees volgens de nieuwe wetten van de Sjechietah tijdrovend was, kozen ze ervoor om melkproducten te eten, die sneller en eenvoudiger te bereiden waren.
Conclusie:
Het eten van melkproducten tijdens Jom tov, met name tijdens Sjawoeot, heeft diepe symbolische betekenissen binnen de Joodse traditie. Het eten van melkproducten op Sjawoeot is een diepgewortelde traditie met meerdere lagen van betekenis. Het symboliseert de zuiverheid en spirituele voeding van de Torah, herinnert aan de agrarische aspecten van het feest, en erkent de praktische uitdagingen waarmee de Joden werden geconfronteerd na de gave van de Torah. Deze praktijk wordt ondersteund door verschillende bronnen in de Torah, Talmoed en Halacha die wijzen op aspecten zoals overvloed, vruchtbaarheid en vreugde die geassocieerd worden met zuivelconsumptie tijdens jontef. Door deze traditie voort te zetten, verbinden we ons opnieuw met de rijke geschiedenis en de spirituele diepgang van Sjawoeot.
Goed jontef!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

#INFORMELE #RESPIJTZORG #EN #GEESTELIJK #VERZORGER

#INFORMELE #RESPIJTZORG #E N #GEESTELIJK #VERZORGER Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein ® Inleiding RESPIJTZORG. de WIJKRAAD richt zich re...