vrijdag 26 oktober 2018

Paranormale genezers, niet toegestaan in Sjoel en Halloche.

Kedoesjas beis haknesses oeweis hamidrosj gedauloh meaud oemoezehoriem ngaleiheim liroo miemie sjehoe sjauchein bohem jiesborach sjemau, kediechtiev "oemiekdosjie tiero-oe" (Wajiekro 19:30), oebeis haknesses oeweis hamiedrosj niekro-iem gam kein miekdosj (Jechiël 11:16) De heiligheid van een sjoel en een studiehuis zijn zeer groot, en het is ons geboden Hem te respecteren, wie daarin woont, geprezen is Zijn Naam. En een sjoel en een studiehuis worden ook een Heiligdom genoemd, zoals gesteld in Jechiël. 

Sjoel, een Heiligdom

Ook het menselijk lichaam kan als een Heiligdom worden beschouwd, waarin onze door God gegeven ziel huist. Deze Goef moeten wij met zorg behandelen. Zodat het gezond en gaaf zal zijn. Wanneer het menselijk lichaam ziek is kan het God minder goed dienen en ervaren. 

Daarom is het de mens geboden om zich verte houden van alles wat het lichaam en de nesjomme kan schaden of vernietigen. De mens moet er alles aan doen om een lichaam gezond te maken of houden en het te sterken, want de Tauro leert ons in Deworiem 04:15 Bescherm uw leven zeer!

-----

Sjlaume Hemellech, Koning Salomon leert ons (Spreuken 21:23), dat: Wie zijn tong en mond beschermt, wapent de ziel tegen lijden. Dit betekent, dat men met mate voedsel kan nuttigen, dat dit koosjer moet zijn en dat men niet nodeloos veel behoeft te spreken.

-----

Magische theoriën en praktijken hebben in het vroege Jodendom, evenals antieke religies een vooraanstaande rol gespeeld. Dit ondanks het verbod in de Tauro op zulke praktijken (Deworiem 18:09-12). 

In het bijzonder apotropeïsche magie (afweerrituelen) bedoeld om kwade machten van de mens verre te houden waren van groot belang. De eerste amuletten kennen we vanuit de zesde eeuw voor de burgerlijke jaartelling.

In latere eeuwen speelt de Tauro als heilig boek, want door God gegeven, in toenemende mate een importante rol. Joodse magiërs stonden in de laat Romeinse tijd bekend als zeer krachtig. 

Dusdanig dat paganistische collegae de praktijken, motieven, teksten en riten van de Joden overnamen. Zo zetten zij hun handelen kracht bij door 'de God van Awrohom, Jitschok en Jangekauv' aan te roepen. In klassieke papyri worden dergelijke formules veelvuldig aangetroffen. Zij maakten deel uit van een klassiek volksgeloof.

In veel religies is er een groot verschil te constateren tussen wat de officiële leer voorschrijft en religieuze machthebbers of geleerden enerzijds hanteren en dat wat het gewone volk gelooft of praktiseert. 

Het kan daarbij gaan om waarzeggerij, magie, astrologie, necromantie (het raadplegen van de doden) of het vereren van graven van grootheden. Deze zaken bleken in het verleden hardnekkig te zijn onder religieus laag opgeleide mensen. Zij leiden bovendien af van het pure geloof in één Enige God.

Alle vormen van waarzeggerij zijn in het Jodendom altijd verboden geweest. In het volksgeloof kwamen astrologie en bibliomantie veelvuldig voor.

Het geloof in wonderen daarentegen is godsdienstig zeer relevant. Zij worden veroorzaakt door het Goddelijke ingrijpen in de natuurlijke gang van zaken. In de rabbinale literatuur worden wonderen niet als  fundament beschouwd van het geloof. En dien ten gevolge ook niet als iets waarop men te allen tijde van Gods zijde kan rekenen.

-----

De Babylonische Talmoed, Tractaat Babbe Basre 116A leert het volgende: Dorasj Rav Pinches Bar Chomo: Kol mie sjejeij lau chaule besauch beisau, jeileich eitsel Chochem Oewiekeisj ngolov rachamiem. Rabbijn Pinches Bar Chomo leert, dat wie een zieke onder zijn dak heeft een wijze geleerde moet raadplegen en deze geleerde moet verzoeken om voor het herstel van de zieke te bidden.

-----

De Tauro leert, dat zij de arts bevoegdheid heeft verleend om geneesmiddelen in te zetten om de zieke te doen herstellen, in Sjeimaus 21:19 staat daarom: 'hij geneest hem'. Daarom kan de zieke zich niet verlaten op wonderen, maar is hij/ zij daarentegen verplicht om de wegen van deze wereld te bewandelen en een bevoegd arts tot zich te laten komen.

Bij voorkeur doet de patiënt een beroep op de meest ervaren geneesheer, waarbij de patiënt zijn hart immer richt op de Schepper en bidt dat de trouwe dokter hem moge doen genezen.

-----

Uit het hierboven geleerde kan worden geconcludeerd, dat het menselijk lichaam een heiligdom is gewijd aan de Schepper, zoals ook een Sjoel of Beis Hamiedrosj. In een dergelijk heiligdom heeft magie géén plaats, uitsluitend de dienst aan de Eeuwige. Een ziek mens mag niet vertrouwen op Gods' wonderen en moet een bevoegd arts consulteren.

-----

Het is een mietswo gedaulo om tsedoko te geven door lid te worden van de Centraal Israëlitische Ziekenverpleging (C.I.Z.) in Amstelveen, of een gift over te maken aan het Israëlische Rode Kruis, Magén David Adom Nederland.









-----

Paranormale genezers/-ressen brengen een ziek of dom mens wellicht in gevaar, deze hoort men daarom te allen tijde te mijden. 

Paranormale genezers/-ressen hebben in een Joods Heiligdom geen plaats en hebben daar ook geen enkele rol. 

Het optreden van een paranormale genezeres in een Sjoel kan daarom worden beschouwd als een ontheiliging van het Heiligdom.

-----

#Onderlinghe #Verdraechsaemheydt - #OVER #OECOMENE #& #TOLERANTIE

  #Onderlinghe #Verdraechsaemheydt - #OVER #OECOMENE #& #TOLERANTIE #Onderlinghe #Verdraechsaemheydt #OVER #OECOMENE #& #TOLERANT...