Met de Hoge Feestdagen in aantocht, bereiden we ons planmatig voor op de ultieme beleving van de sfeer en intenties rond Rausjosjono en Jaum Kippoer. Sliechaus zeggen, is één van de wijzen om dat te doen.
Door het zeggen van Sliechaus bidden Asjkenoziem voorafgaand aan Jaum Kippoer minimaal zo dikwijls dat het mogelijk is minimaal vier keer te bidden ter verontschuldiging.
Doorgaans vangen Asjkenoziem daarom aan Sliechaus te zeggen op de uitgaande Sjabbes voorafgaande aan Jaum Kippoer. Om Gods welwillende vergeving te bewerkstelligen.
Sefardiem beginnen op de tweede dag van de maand Elloel met het zeggen van Sliechaus.
סליחות zijn gebeden waarmee wij ons zelf oproepen om tot inkeer te komen betreffende fouten of zondes die wij gedurende het afgelopen Joodse jaar hebben begaan. Met het tot inkeer komen proberen wij feitelijk “terug te keren” tot de Wil van onze Schepper, of om onze gehechtheid aan God te versterken.
De Sliechaus bereiden het
individu voor op zijn beoordeling door God op Jaum HeDien, de jaarlijkse Dag des Oordeels die Jaum Kippoer is.
God weegt de zondes en de goede daden van een Jood of Jodin en schrijft dat
individu in voor het Boek des Levens, een nieuw gezond en plezierig levensjaar,
of niet.
Gebeden, dus ook de Sliechaus
worden gezegd op tijden waarop in de dagen van weleer offers werden gebracht in
de Tempel om de Schepper te behagen. Gebeden zijn sedert de Romeinse
verwoesting van de Tweede Tempel in de plaats gekomen van de meeste vaste
materiële en dieroffers.
Sliechaus worden in de Asjkenozische traditie van West-Europa in het bijzonder gezegd tussen middernacht en zonsopgang. Sommigen zeggen Sliechaus voor het reguliere Sjacheries – ochtendgebed of direct na Mangeriev, het reguliere avondgebed.
Sliechaus worden in de Asjkenozische traditie van West-Europa in het bijzonder gezegd tussen middernacht en zonsopgang. Sommigen zeggen Sliechaus voor het reguliere Sjacheries – ochtendgebed of direct na Mangeriev, het reguliere avondgebed.
In sommige killes draagt een
gehuwde Sjlieach Tsibber – voorzanger – een Kittel op de eerste dag Sliechaus.
Een Kittel is als een witte doktersjas, maar is feitelijk een wit doodshemd,
dat na een levenseinde functioneert als laatste kledij waarna een meis –
overledene – wordt gekist en werkelijk voor het aangezicht van zijn Schepper
ter beoordeling van diens/ haar leven verschijnt.
Wit is de kleur van de Kittel, van de onschuld, van het onbedorvene. Het is de kleur waarin een bruid haar toekomstige echtgenoot tegemoet snelt, zoals de Benei Jiesro'eil God voor het aangezicht treden om Hem te eren, lief te hebben en Zijn liefde te ontvangen, zoals in een waar huwelijk.
Wit is de kleur van de Kittel, van de onschuld, van het onbedorvene. Het is de kleur waarin een bruid haar toekomstige echtgenoot tegemoet snelt, zoals de Benei Jiesro'eil God voor het aangezicht treden om Hem te eren, lief te hebben en Zijn liefde te ontvangen, zoals in een waar huwelijk.
Sliechaus zeggen naar de Sefardische traditie