vrijdag 31 augustus 2018

Parsje van de week: Kie Towau


Parsje van de week: Kie Towau
Deworiem: 21:01-29:08
aanvang sjabbes 
31 augustus 2018: 19.20 uur
einde sjabbes 01 september 2018: 
21.16 uur
 ----------------------------------------------------------------------------------
 Door: Rabbijn Simon Bornstein®
Eerstelingen
Wanneer je het Heilige Land zult betreden, dat de Eeuwige jullie geeft als een eeuwig durend erfgoed, wanneer jullie je er zullen vestigen, het zullen cultiveren en de eerste vruchten van de vruchtbomen in je boomgaard (de Bikoeriem) naar het Beis Hemikdesj in Jeroesjolojiem zullen brengen, spreek dan duidelijk je dankbaarheid jegens God uit voor al hetgeen Hij voor jou heeft gedaan, aldus instrueert Mausje de Kinderen van Israël.
Afbeeldingsresultaat voor eersteling mandje
Eerstelingen van de Aardappeloogst
Hieruit kunnen we leren dat we niets in dit aardse leven als een vanzelfsprekend gegeven zouden moeten beschouwen. Om ons daaraan te herinneren draagt de Tauro iedere individuele Jood de plicht op om ieder jaar opnieuw de Eerstelingen van de oogst naar de Beis Hamikdesj te brengen. Al wat ons gegeven is in dit leven komt van Hem, Hem komt daarvoor dank toe, die wij als Zijn volk komen brengen.
De eerste rijpe vruchten van de oogst worden naar Jeroesjolojiem gebracht en gedoneerd aan een Cauhein. Op het moment van de schenking spreekt de Jisro’eil zijn dank uit tegenover zijn Schepper. Daarbij worden de zwarigheden van onze voorouders in de diaspora eerst in herinnering gebracht, gedenken we hoe de Schepper ons geweeklaag in het Land van de Nijl beantwoordde en ons middels een lange reeks wonderen voerde naar het uiterst vruchtbare, ons Beloofde Land.
Zo gedenken wij als agrariër de Eeuwige, Zijn goedheid tegenover ons, onze voorouders en onze toekomst. Dit sluit uitstekend aan op de dag waarop wij in sjoel voor de eerste maal de Sjeliechaus – verzoeningsgebeden – uitspreken, dit jaar op de avond van de uitgaande Sjabbes welke hedenavond aan zal vangen, zulks ter voorbereiding op aanstonds Rausjesjone.

Onverbrekelijke relatie God-volk
De Tauro benadrukt herhaaldelijk de onverbrekelijke relatie tussen HeKaudeisj Borche en de Bnei Jisro’eil. Bij Sinoj nam het volk de verplichting op zich om in die en alle navolgende generaties de Schepper te erkennen als de enige bestaande God en om al zijn geboden en verboden na te zullen leven. Daartegenover staat dat de Eeuwige ons volk heeft verkozen uit alle andere volkeren ter vervulling van Zijn Boodschap. De Eeuwige heeft ons beloofd te voorzien in de behoeften van ons volk, zoalng wij ons deel van dit contract naleven: dagelijks een Joodse levenswijze verkiezen te voeren om te getuigen van zijn Eénheid.

Intocht in Israël
Onze Parsje van de Week omvat de wetten omtrent het geven van tienden aan de Levieten. Ook geeft de Tauro hier zeer precieze aanwijzingen omtrent de wijze waarop de brooches en kloles op de bergtoppen van de Geriziem en de Eiwal uitgesproken moeten worden. Mausje wijst het volk op het feit dat de Benei Jiesro-eil het door God gekozen volk zijn om Zijn opdracht in deze wereld uit te voeren en dat de Bnei Jiesro’eil op hun beurt ook hun keuze hebben gemaakt om de Wil van God op aarde uit te zullen voeren.
Om deze boodschap van Mausje Robbeine bij het volk in te prenten droeg Mausje de Zieknei Jisro’eil – de Stamoudsten van Israël – op om twaalf forse stenen op te nemen vanuit de bedding van de rivier de Jordaan, op het moment dat het volk de Jordaan overstak om daarmee het Heilige Land in te trekken. Deze stenen werden bedekt met wit cement en de 613 Mitswes in de Tauro – geboden en verboden - werden er in uitgehouwen. Met deze stenen werd een altaar gebouwd, waarna offers op het altaar werden gebracht om de Eeuwige te gerieven in het bijeen zijn van geheel het volk.
De hiervoor beschreven ceremonie droeg bij aan de voortdurende herbevestiging van de onverbrekelijke relatie tussen God en Zijn volk. In een vallei tussen de bergtoppen werden de Levieten opgesteld met de Aheraun HeKaudeisj. Zes van de twaalf stammen beklommen de ene berg en de zes andere stammen positioneerden zich op de tegenovergelegen bergtop.
Hierna spraken de Levieten de twaalf belangrijkste basisprincipes van de Tauro uit. In de eerste plaats werden zij gezegend die de basispricipes van het Jodendom gestand deden, daarna werden zij die de geboden niet naleefden vervloekt. Na iedere verklaring antwoordde het volk instemmend met ‘omein’, waarmee zij opnieuw de plicht op zich namen de Tauro na te leven. Deze tauchecho, zijn de vermaningen die in deze parsje over het volk worden uitgesproken.

Gods’ rachmones
Nadat de Tauro de brooches opsomt die ons te wachten staan wanneer we Zijn Tauro en Zijn mitswes uitvoeren, geeft Mausje een lange lijst van zaken die ons kunnen overkomen wanneer we deze niet uitvoeren. Mausje leert het volk dat materieel succes als volk en als individu feitelijk compleet afhankelijk is van de acceptatie van de Tauro of de verwerping van haar boodschap.
Moeilijkheden en diaspora zijn niet altijd even prettig en worden door onze geleerden wel als straf voor zonden beschouwd, maar inkeer en terugkeer tot de Eeuwige is ieder moment mogelijk want Hij vergeeft ons. Hosjem en Zijn Tauro zijn vervult van vergevende barmhartigheid: rachmones.

Goed Sjabbes!
-------