Parsje van de week:
Kie Towau
Deworiem: 21:01-29:08
aanvang sjabbes 31 augustus 2018: 19.20 uur
einde sjabbes 01 september 2018: 21.16 uur
Deworiem: 21:01-29:08
aanvang sjabbes 31 augustus 2018: 19.20 uur
einde sjabbes 01 september 2018: 21.16 uur
----------------------------------------------------------------------------------
Eerstelingen
Wanneer je het Heilige Land zult betreden, dat de Eeuwige jullie
geeft als een eeuwig durend erfgoed, wanneer jullie je er zullen vestigen, het
zullen cultiveren en de eerste vruchten van de vruchtbomen in je boomgaard (de
Bikoeriem) naar het Beis Hemikdesj in Jeroesjolojiem zullen brengen, spreek dan
duidelijk je dankbaarheid jegens God uit voor al hetgeen Hij voor jou heeft
gedaan, aldus instrueert Mausje de Kinderen van Israël.
Eerstelingen van de Aardappeloogst |
Hieruit kunnen we leren dat we niets in dit aardse leven als een
vanzelfsprekend gegeven zouden moeten beschouwen. Om ons daaraan te herinneren
draagt de Tauro iedere individuele Jood de plicht op om ieder jaar opnieuw de
Eerstelingen van de oogst naar de Beis Hamikdesj te brengen. Al wat ons gegeven
is in dit leven komt van Hem, Hem komt daarvoor dank toe, die wij als Zijn volk
komen brengen.
De eerste rijpe vruchten van de oogst worden naar Jeroesjolojiem
gebracht en gedoneerd aan een Cauhein. Op het moment van de schenking spreekt
de Jisro’eil zijn dank uit tegenover zijn Schepper. Daarbij worden de
zwarigheden van onze voorouders in de diaspora eerst in herinnering gebracht,
gedenken we hoe de Schepper ons geweeklaag in het Land van de Nijl beantwoordde
en ons middels een lange reeks wonderen voerde naar het uiterst vruchtbare, ons
Beloofde Land.
Zo gedenken wij als agrariër de Eeuwige, Zijn goedheid tegenover
ons, onze voorouders en onze toekomst. Dit sluit uitstekend aan op de dag
waarop wij in sjoel voor de eerste maal de Sjeliechaus – verzoeningsgebeden –
uitspreken, dit jaar op de avond van de uitgaande Sjabbes welke hedenavond aan
zal vangen, zulks ter voorbereiding op aanstonds Rausjesjone.
Onverbrekelijke
relatie God-volk
De Tauro benadrukt herhaaldelijk de onverbrekelijke relatie tussen
HeKaudeisj Borche en de Bnei Jisro’eil. Bij Sinoj nam het volk de verplichting
op zich om in die en alle navolgende generaties de Schepper te erkennen als de
enige bestaande God en om al zijn geboden en verboden na te zullen leven.
Daartegenover staat dat de Eeuwige ons volk heeft verkozen uit alle andere
volkeren ter vervulling van Zijn Boodschap. De Eeuwige heeft ons beloofd te
voorzien in de behoeften van ons volk, zoalng wij ons deel van dit contract
naleven: dagelijks een Joodse levenswijze verkiezen te voeren om te getuigen
van zijn Eénheid.
Intocht
in Israël
Onze Parsje van de Week omvat de wetten omtrent het geven van
tienden aan de Levieten. Ook geeft de Tauro hier zeer precieze aanwijzingen
omtrent de wijze waarop de brooches en kloles op de bergtoppen van de Geriziem
en de Eiwal uitgesproken moeten worden. Mausje wijst het volk op het feit dat
de Benei Jiesro-eil het door God gekozen volk zijn om Zijn opdracht in deze wereld
uit te voeren en dat de Bnei Jiesro’eil op hun beurt ook hun keuze hebben
gemaakt om de Wil van God op aarde uit te zullen voeren.
Om deze boodschap van Mausje Robbeine bij het volk in te prenten
droeg Mausje de Zieknei Jisro’eil – de Stamoudsten van Israël – op om twaalf
forse stenen op te nemen vanuit de bedding van de rivier de Jordaan, op het
moment dat het volk de Jordaan overstak om daarmee het Heilige Land in te
trekken. Deze stenen werden bedekt met wit cement en de 613 Mitswes in de Tauro
– geboden en verboden - werden er in uitgehouwen. Met deze stenen werd een
altaar gebouwd, waarna offers op het altaar werden gebracht om de Eeuwige te
gerieven in het bijeen zijn van geheel het volk.
De hiervoor beschreven ceremonie droeg bij aan de voortdurende
herbevestiging van de onverbrekelijke relatie tussen God en Zijn volk. In een
vallei tussen de bergtoppen werden de Levieten opgesteld met de Aheraun
HeKaudeisj. Zes van de twaalf stammen beklommen de ene berg en de zes andere
stammen positioneerden zich op de tegenovergelegen bergtop.
Hierna spraken de Levieten de twaalf belangrijkste basisprincipes
van de Tauro uit. In de eerste plaats werden zij gezegend die de basispricipes
van het Jodendom gestand deden, daarna werden zij die de geboden niet naleefden
vervloekt. Na iedere verklaring antwoordde het volk instemmend met ‘omein’,
waarmee zij opnieuw de plicht op zich namen de Tauro na te leven. Deze tauchecho,
zijn de vermaningen die in deze parsje over het volk worden uitgesproken.
Gods’
rachmones
Nadat de Tauro de brooches opsomt die ons te wachten staan wanneer
we Zijn Tauro en Zijn mitswes uitvoeren, geeft Mausje een lange lijst van zaken
die ons kunnen overkomen wanneer we deze niet uitvoeren. Mausje leert het volk
dat materieel succes als volk en als individu feitelijk compleet afhankelijk is
van de acceptatie van de Tauro of de verwerping van haar boodschap.
Moeilijkheden en diaspora zijn niet altijd even prettig en worden
door onze geleerden wel als straf voor zonden beschouwd, maar inkeer en
terugkeer tot de Eeuwige is ieder moment mogelijk want Hij vergeeft ons. Hosjem
en Zijn Tauro zijn vervult van vergevende barmhartigheid: rachmones.
Goed
Sjabbes!
-------