Parsje
van de week: Miesjpotiem
Sjemaus: 21:01 – 24:08
aanvang sjabbes 09 februari 2018: 17.24 uur
einde sjabbes 10 februari 2018: 18.33 uur
Rabbijn Simon Bornstein
Sjemaus: 21:01 – 24:08
aanvang sjabbes 09 februari 2018: 17.24 uur
einde sjabbes 10 februari 2018: 18.33 uur
Rabbijn Simon Bornstein
----------------------------------------------------------------------------------
Misjpotiem,
wetten zo luidt de titel van de parsje van deze week. Hasjem
openbaart de Tauro op Har Sinoj, waarna Hij een reeks wetten
verordonneert waaraan de Bnei Jisro'eil zich horen te houden.
Hieronder
vallen de wetten omtrent de straffen die staan op het plegen van een
moord, een ontvoering, diefstal. Ook omvat de reeks civiele wetgeving
ten aanzien van schadebetalingen voor het aanrichten van een schade,
het uitlenen van geld of goederen, alsmede de regelgeving omtrent de
inrichting en werkwijzen van Joodse gerechtshoven.
De
Tauro waarschuwt in de parsje tegen het slecht behandelen van
vreemdelingen, drukt de Jehoede op het hart de oogstfeesten te vieren
op de juiste tijdstippen. De parsje gaat in op het brengen van
landbouw-offers naar de Beis Homikdosj in Jeroesjolojiem.
De
koosjere huishoudwetten vinden in deze parsje hun oorsprong door de
vermelding van het verbod op het mengen van het vlees van een kalf
met de melk van diens moeder bij de spijsbereiding.
Het
verrichten van de drie dagelijkse gebeden wordt hier tot een mitswe
verheven. Misjpotiem omvat exact drieënvijftig mitswes, drieëntwintig geboden en dertig verboden.
Hasjem
belooft ons volk naar het Heilige Land te voeren. Hij waarschuwt de
Bnei Jisro'eil om niet te assimileren aan de gewoonten, tradities en
culturen van de andere volkeren in Eretz Jisro'eil.
Hasjem
wenst dat Joden hun eigen religieuze en culturele identiteit
zorgvuldig behouden en onderhouden. De keuze voor een Joodse
levensinrichting is iedere dag weer een nieuwe keuze voor iedere
individuele Jehoede.
De
Bnei Jisro'eil proclameren: 'Wij zullen dit doen, wij zullen dit
naleven!' Nadat Ahraun en Choer de leiding over het volk dat kampeert
aan de voet van Har Sinoj hebben overgenomen, bestijgt Mausje
Robbeinoe de berg om daar de Tauro van Hasjem in ontvangst te nemen.
Volgens
Sjemaus 23:07 nam Mausje de Tauro, las het publiekelijk voor ten
overstaan van het volk. De verzamelde menigte verklaarde, dat zij
alle woorden van de Eeuwige op zullen volgen, doen en daarna zullen
leren begrijpen. Het volk verklaarde een volk van priesters te willen en te zullen zijn.
Bij
de berg Sinoj herbevestigde het Joodse volk haar verbondenheid met
Hasjem. De eenheid van het Joodse volk is gebaseerd op een collectief
gedragen religieus commitment
om
het geopenbaarde Woord na te leven en uit te leven.
De eenheid van
het Joodse volk is dus in minder nadrukkelijke mate gebaseerd op
afstamming van de nazaten van Awrohom. Dit verbond omvat dus twee dimensies, een nationale religieuze overeenkomst en de naleving van
de godsdienst als onze Joodse collectieve nationale lotsbeschikking.
Traditie
is onze toekomst.
Goed
Sjabbes!