vrijdag 9 februari 2018

Parsje van de week: Miesjpotiem

Parsje van de week: Miesjpotiem
Sjemaus: 21:01 – 24:08
aanvang sjabbes 09 februari 2018: 17.24 uur
einde sjabbes 10 februari 2018: 18.33 uur
Rabbijn Simon Bornstein
 ----------------------------------------------------------------------------------

Misjpotiem, wetten zo luidt de titel van de parsje van deze week. Hasjem openbaart de Tauro op Har Sinoj, waarna Hij een reeks wetten verordonneert waaraan de Bnei Jisro'eil zich horen te houden.

Hieronder vallen de wetten omtrent de straffen die staan op het plegen van een moord, een ontvoering, diefstal. Ook omvat de reeks civiele wetgeving ten aanzien van schadebetalingen voor het aanrichten van een schade, het uitlenen van geld of goederen, alsmede de regelgeving omtrent de inrichting en werkwijzen van Joodse gerechtshoven.

Ten Commandments

De Tauro waarschuwt in de parsje tegen het slecht behandelen van vreemdelingen, drukt de Jehoede op het hart de oogstfeesten te vieren op de juiste tijdstippen. De parsje gaat in op het brengen van landbouw-offers naar de Beis Homikdosj in Jeroesjolojiem.

De koosjere huishoudwetten vinden in deze parsje hun oorsprong door de vermelding van het verbod op het mengen van het vlees van een kalf met de melk van diens moeder bij de spijsbereiding.

Het verrichten van de drie dagelijkse gebeden wordt hier tot een mitswe verheven. Misjpotiem omvat exact drieënvijftig mitswes, drieëntwintig geboden en dertig verboden.

Hasjem belooft ons volk naar het Heilige Land te voeren. Hij waarschuwt de Bnei Jisro'eil om niet te assimileren aan de gewoonten, tradities en culturen van de andere volkeren in Eretz Jisro'eil.

Hasjem wenst dat Joden hun eigen religieuze en culturele identiteit zorgvuldig behouden en onderhouden. De keuze voor een Joodse levensinrichting is iedere dag weer een nieuwe keuze voor iedere individuele Jehoede.

De Bnei Jisro'eil proclameren: 'Wij zullen dit doen, wij zullen dit naleven!' Nadat Ahraun en Choer de leiding over het volk dat kampeert aan de voet van Har Sinoj hebben overgenomen, bestijgt Mausje Robbeinoe de berg om daar de Tauro van Hasjem in ontvangst te nemen.

Volgens Sjemaus 23:07 nam Mausje de Tauro, las het publiekelijk voor ten overstaan van het volk. De verzamelde menigte verklaarde, dat zij alle woorden van de Eeuwige op zullen volgen, doen en daarna zullen leren begrijpen. Het volk verklaarde een volk van priesters te willen en te zullen zijn.

Bij de berg Sinoj herbevestigde het Joodse volk haar verbondenheid met Hasjem. De eenheid van het Joodse volk is gebaseerd op een collectief gedragen religieus commitment om het geopenbaarde Woord na te leven en uit te leven. 

De eenheid van het Joodse volk is dus in minder nadrukkelijke mate gebaseerd op afstamming van de nazaten van Awrohom. Dit verbond omvat dus twee dimensies, een nationale religieuze overeenkomst en de naleving van de godsdienst als onze Joodse collectieve nationale lotsbeschikking.

Traditie is onze toekomst.


Goed Sjabbes!