woensdag 9 oktober 2024

#DE #DIEPGAANDE #BETEKENIS #VAN #JOM #KIPOER2024

#DROOSJE / #PREEK 

#DE #DIEPGAANDE #BETEKENIS #VAN

#JOM #KIPOER2024

Sjalom, Gmar Chatima Tova,

Op deze heilige dag van Jom Kipoer 5785 (2024) staan wij stil bij de diepe spirituele betekenis van deze meest verheven dag in de Joodse kalender. Jom Kipoer, de Dag der Verzoening, nodigt ons uit tot introspectie, berouw en vernieuwing van onze relatie met de Eeuwige en onze medemens.

Wajikra 16:30

"Want op deze dag zal over u verzoening worden gedaan, om u te reinigen; van al uw zonden zult gij gereinigd worden voor het aangezicht des HEREN."


Deze passage vormt de basis voor het concept van Jom Kipoer. Het Hebreeuwse woord "lechaper" (verzoenen) impliceert niet alleen vergeving, maar ook reiniging en zuivering. Dit vers benadrukt dat de dag zelf een verzoenende kracht heeft, mits wij ons openstellen voor het proces van tesjoewe (berouw en terugkeer).

Mishneh Torah, Hilchot Teshuvah 2:7

"Jom Kipoer is de tijd van tesjoewe voor allen, zowel voor individuen als voor de gemeenschap. Het is het hoogtepunt van vergeving en kwijtschelding voor Israël."


Maimonides benadrukt hier het universele karakter van Jom Kipoer. Het is niet slechts een individuele aangelegenheid, maar een collectief moment van spirituele verheffing. De dag zelf draagt bij aan het proces van vergeving, wat impliceert dat de daad van vasten en gebed intrinsieke waarde heeft.

Shulchan Aruch, Orach Chaim 604:1

"Het is een mitswe om op de vooravond van Jom Kipoer meer te eten dan gebruikelijk."

Deze halacha lijkt paradoxaal, gezien het aanstaande vasten. Echter, het illustreert de Joodse benadering van spiritualiteit: lichamelijk welzijn en geestelijke verheffing gaan hand in hand. Door goed gevoed het vasten in te gaan, bereiden we ons lichaam voor op de spirituele inspanning die volgt.

Mishneh Torah, Hilchot Shevitat Asor 1:4

"Er zijn vijf onthoudingen verplicht op Jom Kipoer: eten en drinken, wassen, zalven, het dragen van lederen schoeisel en seksuele gemeenschap."

Deze vijf onthoudingen symboliseren onze tijdelijke afstand van fysieke genoegens om ons volledig te kunnen richten op spirituele zaken. Het getal vijf correspondeert met de vijf niveaus van de ziel zoals beschreven in de Kabbala, wat suggereert dat deze onthoudingen een transformatie op alle niveaus van ons wezen beogen.

Kitzoer Shulchan Aroech 131:6


"Men dient zich te verzoenen met zijn medemens vóór Jom Kipoer, want Jom Kipoer verzoent alleen zonden tussen mens en God."


Deze halacha onderstreept het belang van intermenselijke relaties in het Jodendom. Spirituele verheffing is onlosmakelijk verbonden met ethisch gedrag. De oproep tot verzoening vóór Jom Kipoer benadrukt dat ware tesjoewe een holistisch proces is dat zowel onze relatie met God als met onze medemens omvat.


Talmoed Bavli, Joma 85b


"Rabbi Akiva zei: Gelukkig zijn jullie, Israël! Voor wie reinigen jullie je en wie reinigt jullie? Jullie Vader in de Hemel."


Deze uitspraak van Rabbi Akiva benadrukt de intieme relatie tussen God en het Joodse volk. Het gebruik van het woord "Vader" impliceert zowel liefde als verantwoordelijkheid. De reiniging op Jom Kipoer wordt hier voorgesteld als een gezamenlijke onderneming tussen mens en God, waarbij onze inspanningen worden aangevuld door Goddelijke genade.


Talmoed Bavli, Joma 86a


"Groot is tesjoewe, want het bereikt de Troon van Glorie."


Deze passage illustreert de kracht van oprecht berouw. De metafoor van de "Troon van Glorie" suggereert dat tesjoewe de afstand tussen mens en God kan overbruggen. Het impliceert ook dat berouw niet slechts een menselijke handeling is, maar een kosmisch gebeuren dat de structuur van de spirituele werelden beïnvloedt.

Talmoed Bavli, Rosj Hasjanah 17b

"Drie boeken worden geopend op Rosj Hasjanah.. De volledig rechtvaardigen worden onmiddellijk ingeschreven en verzegeld voor het leven; de volledig goddelozen worden onmiddellijk ingeschreven en verzegeld voor de dood; de tussenliggenden blijven worden gewogen van Rosj Hasjanah tot Jom Kipoer."


Deze bekende passage schetst een beeld van Goddelijk oordeel, maar benadrukt ook de cruciale rol van Jom Kipoer. De meerderheid van de mensen, de "tussenliggenden", hebben de mogelijkheid om hun lot te beïnvloeden door hun daden tussen Rosj Hasjanah en Jom Kipoer. Dit onderstreept het transformatieve potentieel van deze periode en de plaats van de mens in het spirituele proces.



Talmoed Bavli, Joma 87b


"Voor overtredingen tussen mens en God verzoent Jom Kipoer; voor overtredingen tussen mens en medemens verzoent Jom Kipoer niet totdat men zijn naaste heeft verzoend."


Deze uitspraak echoot de eerder genoemde halacha en benadrukt het belang van intermenselijke relaties. Het suggereert een hiërarchie waarin ethisch gedrag jegens medemensen voorafgaat aan rituele observantie. Tegelijkertijd impliceert het dat volledige verzoening een synthese vereist van zowel horizontale (mens-mens) als verticale (mens-God) relaties.

Talmoed Bavli, Joma 88a


"Rabbi Elazar ben Azariah leerde: Van alle overtredingen die een mens begaat, zal hij gereinigd worden op Jom Kipoer, behalve van het juk van zijn medemens afwerpen totdat hij hem tevreden stelt."


Deze passage bouwt voort op het voorgaande en specificeert dat het "afwerpen van het juk van de medemens" een bijzonder ernstige overtreding is. Het "juk" kan geïnterpreteerd worden als de wederzijdse verantwoordelijkheid die mensen voor elkaar dragen. Door dit af te werpen, ontkent men de fundamentele onderlinge afhankelijkheid die de basis vormt van een ethische samenleving.



Synthese en Hedendaagse Relevantie


De halachische en talmoedische bronnen die we hebben onderzocht, convergeren rond enkele kernthema's die de essentie van Jom Kipoer vormen:


  1. Holistische Benadering: Jom Kipoer vereist een integrale aanpak die lichaam, geest en ziel omvat. De fysieke onthoudingen dienen als katalysator voor spirituele groei.

  2. Individuele en Collectieve Verantwoordelijkheid: De dag nodigt uit tot persoonlijke introspectie, maar plaatst dit binnen een breder kader van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid en collectieve verheffing.

  3. Goddelijke-Menselijke Partnerschap: Tesjoewe wordt voorgesteld als een gezamenlijke onderneming tussen mens en God, waarbij onze inspanningen worden aangevuld door Goddelijke genade.

  4. Ethiek als Fundament: De bronnen benadrukken consistent dat rituele observantie onlosmakelijk verbonden is met ethisch gedrag, met name in onze relaties met anderen.

  5. Transformatief Potentieel: Jom Kipoer wordt gepresenteerd als een unieke gelegenheid voor diepgaande persoonlijke en collectieve transformatie.

In de context van 2024 krijgen deze thema's extra resonantie. In een wereld die worstelt met polarisatie, ecologische crises en technologische disruptie, biedt Jom Kipoer een kader voor reflectie en heroriëntatie. De nadruk op collectieve verantwoordelijkheid spreekt tot de noodzaak van globale samenwerking in het aanpakken van planetaire uitdagingen. De holistische benadering van lichaam en geest resoneert met hedendaagse inzichten in de interconnectie tussen fysieke, mentale en spirituele gezondheid.


De oproep tot verzoening en het herstellen van relaties is bijzonder relevant in een tijdperk van sociale media en digitale communicatie, waar misverstand en conflict vaak floreren. Jom Kipoer nodigt ons uit om te gaan en authentieke, helende verbindingen aan te gaan.


Bovendien biedt het concept van tesjoewe als een Goddelijk-menselijke partnerschap een tegenwicht tegen zowel fatalisme als overmatig individualisme. Het suggereert dat verandering mogelijk is, maar dat dit een samenspel vereist van persoonlijke inspanning en openheid voor religieuze inspiratie.

Conclusie

Jom Kipoer 5785 (2024) daagt ons uit om de eeuwenoude wijsheid van onze traditie te actualiseren in een snel veranderende wereld. Het nodigt ons uit tot een dag van diepe reflectie en transformatie, waarbij we onszelf, onze relaties en onze plaats in de kosmos herdefiniëren. Moge deze Jom Kipoer voor ieder van ons een katalysator zijn voor positieve verandering, zowel persoonlijk als collectief, zodat we het nieuwe jaar ingaan met hernieuwde toewijding aan onze hoogste idealen en diepste waarden.


Gmar Chatima Tova & GOED SJABBES- mogen we allen worden ingeschreven en verzegeld voor een jaar van leven, en vervulling.

Rabbijn Simon Bornstein