zondag 2 augustus 2020

Geiroes in Halloche

Door: Rabbijn Simon Bornstein®

Shulchan Ngorug: hoeveel halloches gaan er over Geiroes? Er zijn twee hoofdstukken. Het eerste is hoe een bekering te verrichten. Voor een man drie onderdelen: besnijdenis, acceptatie ngol mitswaus en twiele. Voor een dame acceptatie van het juk van de mitswes en twiele. 


Ten tijde van de Beis Hamikdasj werd door de bekeerling een offer gebracht. Tegenwoordig valt de offerrande weg, maar we maken nog altijd bekeerlingen.

In de Kabbole wordt aangenomen dat de lichamen van Jidden en Nogriem fundamenteel verschillen. Volgens Chabad heeft een nogrie een nesjommes beheimaus en een Jehoede niet. Wij zijn besneden en de medemens niet. Hoe dan kan een nogrie bekeerd worden tot het Jodendom?

Bij de Berg Sinoj werden velen, ook nogriem geplaatst onder de vleugelen Gods. Geiroes is het terugbrengen van hen die onderweg het Jodendom verlieten. We ontsteken weer het Joodse vlammetje in de betreffende nogrie. 

Theologisch gaat het om de terugkeer van een afgedwaalde nesjomme naar het Jodendom. In het bijzonder wanneer de voorouders voortspruiten uit het Abrahamitisch zaad, afstammen van de aartsvader Awrohom.

Een Geir is net zo Joods als een Jehoede maar kan zijn. Een Geir kan niet trouwen met een Cauhein. In Seifer HaKoezarie wordt gesteld dat Klal Jisroe’eil heel iets anders is dan al het andere in de wereld. Chabad hangt ook deze opvatting aan.

Volgens de Koezari stelt dat iemand die er voor kiest het Jodendom op zich te nemen, die persoon zal een groot aandeel hebben in het contact met God. Een Geir is nooit het zelfde als een Ezroch – een ingezetene. 

Een Geir kan een chochem worden, een wijs mens, maar volgens de Koezari kan een Geir nooit een Nowie – profeet worden, evenmin als diens nageslacht niet. Tegenwoordig wordt überhaupt meer een profeet.

Een andere benadering stelt dat een geir een recreatie is van iets wat eerder heeft bestaan in de spirituele wereld. Rav Migal Amoegos schreef boekwerken. 

Hij stelt dat er bij het ontvangen van de Tauro 600.000 nesjommes aanwezig waren bij Sinoj. 600.000 Joden waren aanwezig. Waar is dan de letter voor de Geiriem in de Tauro? Volgens de Migal Amoegos vormen Geiriem de kroontjes op de gekalligrafeerde letter in de tekst van de Tauro.

Is de Geir een volledig ‘lid van het team’? Volgens de Koezari niet geheel. Aan de andere kant promoot deze extra liefde welke men aan dag dient te leggen jegens de bekeerling. Achtenveertig maal stelt de Tauro dat men een Geir niet mag verdrukken.

Hoewel de Sjoelchen Ngoroeg slechts twee hoofdstukken kent over Hilchaus Geiroes. Tegenwoordig echter is Geiroes een ‘groot onderwerp’. Er is tegenwoordig veel assimilatie. Veel van ons willen meer worden zoals de nogrie is. 

Er verlaten meer Joden het Jodendom dan er voor in de plaats tot het Jodendom komen. Gemengde huwelijken komen veelvuldig voor; Joodse ouders willen hun kind echter niet zijn huwen met een nogrie. De vraag om de niet-Joodse partner te bekeren tot het Jodendom is daarom een voortdurend toenemende vraag aan rabbijnen.

Een andere vraag die steeds regelmatiger aan orthodoxe rabbijnen wordt voorgelegd is de vraag of een Jehoede eigenlijk wel kan trouwen met een bekeerling van de Conservative of Liberaal Joodse beweging. Een orthodoxe rabbijn zal die vraag bij voorkeur negatief beantwoorden.

Wie is de rabbijn om een Jehoede tot het Jodendom toe te laten? Volgens de Halloche is er een Beis Dien nodig om een toelating toe te staan. Er zijn drie rechters nodig om iemand in een mikwe te laten stappen, dit mikweritueel gebeurt bij voorkeur in de ochtenduren van een dag. 

Een Beis Dien werkt slechts overdag en niet in de avond, daarom doen we een Twiele overdag, in de ochtend. Een Dien Tauro kan men bij voorkeur overdag starten, maar kan in avonduren worden voortgezet. Miele en Twiele kan eventueel in de avond worden toegepast.

Is er een expert – Moemche – nodig om een bekering te verrichten? Waarom is de daad van Geiroes problematisch tegenwoordig? Een reden kan zijn omdat we thans geen offers meer brengen. 

Een andere reden kan zijn omdat we tegenwoordig geen oorspronkelijke smieches meer hebben voor onze geleerden. Tausefaus zeggen; je kunt Geiriem accepteren in alle generaties, dus ook zonder oorspronkelijke smieche.

In de Syrische gemeenschap accepteert men geen bekeerlingen. Men trouwt er niet mee en accepteert geen bekeerlingen op hun begraafplaatsen. De Syrische gemeenschap heeft gedecreteerd dat het hun Joodse leden verboden is om een gemengd huwelijk te sluiten met een niet-Joodse partner, incluis een Geir.

Het ongedaan maken van een bekering is een angstaanjagend beeld voor een bekeerling. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer een lid van een Beis Dien niet voldoende koosjer leeft. In Israel stellen sommige groepen, dat bekeringen door een modern-orthodox Beis Dien als waardeloos worden gekwalificeerd door de Charedi Basei Dien. Dit is een belangrijk probleem in modern Israël.

Door een bekering tot het Jodendom legt men ieder ander geloof af. Het is in de antieke wereld uniek dat men niet tegelijk een Jood kan zijn en terzelfder tijd een ander geloof aan kan hangen. Dit is onmogelijk in Halloche. Ook in het Rooms-Katholieke kerkrecht wordt bepaald dat een Katholiek niet kan bidden in een synagoge of protestantse kerk. Dit was usance tot de zestiger jaren.

Een bekeerling legt alle eerdere identiteiten af. Het Jodendom is volkomen nieuw en alles omvattend als identiteit en levenswijze. De God van de Tauro is een jaloerse God en kan slechts op één wijze worden gediend; de Joodse. 

De bekeerling wordt feitelijk nieuw geboren volgens de Halloche. Geiroes is een zeer persoonlijke aangelegenheid. Iedere Geir heeft een eigen persoonlijk verhaal omtrent het moment dat zij/ hij besloot tot ‘Joodse worden’. ‘Ik wordt nieuw geboren’ is een subjectieve aangelegenheid van de Geir. Tezelfdertijd is Geiroes een formele zaak aan regels en godsdienstwetten gebonden.

Waarom ontmoedigen we nogriem om zich te bekeren? Waarom zou je je tot het Jodendom willen bekeren? De Joden zijn een uitermate vervolgd volk. Het Joodse volk bevindt zich in Goles om meer Geiriem te maken volgens Rabbiner Hirsch. Om de Joodse spirituele rijkdom onder de volkeren te verspreiden.

Geiriem nemen het Jodendom vaak serieuzer op dan geboren Joden, daardoor kunnen zij met hun motivatie en inzet voor een Joodse levensstijl een voorbeeld en inspiratie vormen voor geboren Joden. Het streven van Geiriem om Joods te leven verdient ons diepste respect. 

Zij komen uit hun eigen motivatie tot Hasjem en het Jodendom. Op individueel niveau is dit geweldig, op niveau van de gemeenschap kan dit anders liggen. Een deel van Geiroes is het lid worden van en willen behoren tot het Joodse volk.