Door: Rabbijn Simon Bornstein®
Ruim vijfentwintig sjoelbezoekers hadden deel aan de
sjoeldienst op de Sjabbes van de tussen-dagen tijdens de week van het
Loofhuttenfeest. De Soeke van Sjoel Alkmaar was zoals altijd rijkelijk versierd
en het dak waardoor de sterren gezien konden worden was bedekt met fris groen
loof.
Tijdens de dienst hield onze Stephan een fijne droosje die
hij zelf had geschreven. Na de dienst waarin vrolijk samen gezongen werd,
volgde de kiddoesj en een fijne lichte maaltijd in de Soeke. De gezellige
maaltijd met thee en een koekje na was een fijne gelegenheid om even bij te
praten.
Rabbijn Simon Bornstein gaf tijdens de maaltijd een korte toelichting
bij het feest, de Soeke en de Loelav met Etrog, de palmtak en citrusvrucht die
in alle windrichtingen wordt gezwaaid om uit even zoveel richtingen Gods’ zegen
voor de Sjoelbezoekers op te wekken.
Wie tegenwoordig niet een schamele Soeke maar een stenen huis
in Alkmaar wenst te huren, heeft tegenwoordig een urgentieverklaring nodig, zo
meldt Stadskrant Alkmaar. De procedure voor het aanvragen van een dergelijke
verklaring is veranderd.
Voorwaarden waren vier duizend jaar geleden dat men als
Jehoede uittrok uit Egypte en tijdens een rondreis veertig jaren in de woestijn
in een Loofhut verbleef.
Tegenwoordig zijn er in Alkmaar zes redenen om een
urgentieverklaring aan te kunnen vragen:
- - Verblijf
in een tijdelijk opvang omdat er problemen zijn in de relatie of er sprake is van geweld;
- - Mantelzorg
die u geeft of ontvangt;
- - Medische-
of sociale indicatie;
- - Lichamelijke-
of psychische problemen door de woonsituatie;
- - Onbewoonbare
woning;
- - Calamiteit.
Voorwaarden voor de aanvraag zijn een medische, of sociale
indicatie als grondslag en aanvullend moet men minimaal één jaar binnen de
Gemeente Alkmaar staan ingeschreven, over zelfstandige woonruimte beschikken of
beschikt hebben gedurende twaalf maanden voorafgaand aan de aanvraag, de
noodsituatie moet buiten uw eigen schuld zijn ontstaan, u bent niet in staat om
zelf binnen zes maanden woonruimte te vinden, de huidige woning is niet
geschikt of geschikt te maken om het probleem op te lossen.
Om een aanvraag urgentieverklaring in te dienen kan worden
gebeld met het spreekuur. Voor meer informatie wordt verwezen naar de website
www. Alkmaar.nl/woonurgentie.
Het digitale formulier moet ingevuld digitaal retour worden
gezonden, soms volgt aanvullend medisch onderzoek of wordt gevraagd de eigen
situatie tijdens een gesprek aanvullend toe te lichten bij de Gemeente.
Toegekende verzoeken leveren een voorrang op, op andere woningzoekenden in
Alkmaar.
De eerste drie maanden kan de aanvrager zelf reageren op
woningen die worden aangeboden via de website: SVNK.