dinsdag 27 augustus 2024

#STADSGESPREK #ONGEDOCUMENTEERD EN #ONZICHTBAAR

#STADSGESPREK #ONGEDOCUMENTEERD EN #ONZICHTBAAR

Inleiding
Op 14 juli 2023, vond het Stadsgesprek plaats met als thema “Ongedocumenteerd en Onzichtbaar”. Dit gesprek richtte zich op de uitdagingen en mogelijkheden voor ongedocumenteerden die in Amsterdam wonen. Het college van burgemeester en wethouders heeft ongedocumenteerden erkend als volwaardige Amsterdammers, wat hen beperkte toegang geeft tot gemeentelijke diensten. Echter, deze erkenning gaat niet gepaard met een toekomstperspectief, wat leidt tot aanzienlijke stress en problemen in hun dagelijks leven.
De Situatie van Ongedocumenteerden in Amsterdam
Ongedocumenteerden in Amsterdam bevinden zich in een complexe situatie. Hoewel zij door het college worden gezien als volwaardige inwoners, hebben zij geen recht op een legaal verblijf of werk. Dit gebrek aan juridische status maakt het voor hen vrijwel onmogelijk om een stabiel bestaan op te bouwen. De toegang tot basisvoorzieningen zoals gezondheidszorg en onderwijs is beperkt, waardoor zij vaak afhankelijk zijn van informele netwerken en vrijwilligersorganisaties.
De stress die voortkomt uit deze situatie is enorm. Veel ongedocumenteerden ervaren angst voor deportatie, financiële onzekerheid en sociale isolatie. Deze factoren beïnvloeden niet alleen hun mentale gezondheid maar ook hun fysieke welzijn.
Beperkingen voor Buurtprofessionals
Tijdens het gesprek werd duidelijk dat buurtprofessionals dagelijks met ongedocumenteerden werken, maar vaak met hun handen gebonden zijn door de wetgeving. Hulpverlening aan deze groep wordt bemoeilijkt doordat de wet hulp niet toestaat voor mensen zonder verblijfsvergunning. Dit leidt tot frustraties bij professionals die willen helpen maar geconfronteerd worden met juridische obstakels.
Frederiek de Vlaming, projectleider ongedocumenteerde ouderen bij De Regenboog Groep, benadrukte dat er behoefte is aan meer samenwerking tussen verschillende organisaties om effectieve ondersteuning te bieden aan deze kwetsbare groep. Teammanagers Conrad Köckert en Aisser Alnima van HVO-Querido gaven aan dat er creatieve oplossingen nodig zijn om binnen de bestaande kaders toch hulp te kunnen bieden.
Zoeken naar Mogelijkheden in een Grijs Gebied
Het centrale thema van het Stadsgesprek was het verkennen van mogelijkheden binnen de grijze gebieden van wet- en regelgeving. Hoe kan het maatschappelijk middenveld betekenisvol zijn voor ongedocumenteerden? En welke initiatieven kunnen worden ontwikkeld om hen te ondersteunen?
Er werden verschillende ideeën aangedragen:
Informele Ondersteuning: Het creëren van veilige ruimtes waar ongedocumenteerden terecht kunnen voor informatie en ondersteuning zonder angst voor repercussies.
Samenwerking tussen Organisaties: Het versterken van netwerken tussen verschillende organisaties die zich inzetten voor ongedocumenteerden om kennis en middelen te delen.
Bewustwording: Het vergroten van bewustzijn onder de bredere bevolking over de situatie van ongedocumenteerden om zo meer steun te genereren vanuit de gemeenschap.
Lobbyen voor Beleidsverandering: Het aangaan van gesprekken met beleidsmakers om veranderingen in wetgeving te bewerkstelligen die meer ruimte bieden voor hulpverlening aan ongedocumenteerden.
Conclusie
Het Stadsgesprek “Ongedocumenteerd en Onzichtbaar” heeft belangrijke inzichten opgeleverd over de uitdagingen waarmee ongedocumenteerden in Amsterdam worden geconfronteerd. Hoewel er beperkingen zijn door wet- en regelgeving, zijn er ook kansen om binnen deze kaders betekenisvolle ondersteuning te bieden. De samenwerking tussen buurtprofessionals, organisaties en de gemeenschap is cruciaal om een positieve impact te maken op het leven van deze kwetsbare groep.

dinsdag 20 augustus 2024

#STADSGESPREK: #INCLUSIEVE #WERKCULTUUR

 #STADSGESPREK: #INCLUSIEVE #WERKCULTUUR

Inleiding
Op 2 november 2023 vond er een belangrijk stadsgesprek plaats waar Rabbijn Simon Bornstein aan deel nam. Dit evenement had als doel om de thema’s rondom inclusieve werkcultuur te bespreken en te verkennen hoe deze cultuur kan worden bevorderd binnen de lokale gemeenschap. De bijeenkomst bracht diverse belanghebbenden samen, waaronder bewoners, ondernemers, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en ambtenaren.
Doelstellingen van het Stadsgesprek
Het stadsgesprek had verschillende doelstellingen:
Bewustwording creëren: De deelnemers werden geïnformeerd over wat inclusieve werkcultuur inhoudt en waarom dit essentieel is voor een gezonde samenleving.
Ervaringen delen: Er was ruimte voor deelnemers om hun persoonlijke ervaringen met inclusiviteit op de werkvloer te delen, zowel positief als negatief.
Actiepunten formuleren: Het gesprek moest leiden tot concrete actiepunten die kunnen bijdragen aan een inclusievere werkcultuur in Zuid West Amsterdam.
Belangrijkste Thema’s en Discussies
Tijdens het gesprek kwamen verschillende belangrijke thema’s naar voren:
Diversiteit en Inclusie: Een centrale discussiepunt was hoe diversiteit niet alleen moet worden gezien als een verplichting, maar als een kans voor innovatie en groei binnen bedrijven. Deelnemers benadrukten dat een diverse werkomgeving leidt tot betere besluitvorming en creatievere oplossingen.
Barrières voor Inclusiviteit: Veel deelnemers deelden hun zorgen over bestaande barrières die inclusiviteit belemmeren, zoals discriminatie, gebrek aan bewustzijn of onvoldoende ondersteuning vanuit werkgevers. Er werd gepleit voor meer training en educatie over diversiteit op de werkvloer.
Rol van Lokale Overheid: De rol van de gemeente werd ook besproken; er werd gesuggereerd dat de overheid meer initiatieven moet ondersteunen die gericht zijn op het bevorderen van inclusieve werkplekken. Dit kan bijvoorbeeld door subsidies of belastingvoordelen voor bedrijven die actief werken aan diversiteit.
Netwerken en Samenwerking: Een ander belangrijk punt was het belang van netwerken tussen verschillende organisaties en bedrijven om kennis uit te wisselen en gezamenlijk projecten op te zetten die inclusiviteit bevorderen.
Actiepunten
Aan het einde van het stadsgesprek werden er enkele concrete actiepunten geformuleerd:
Opleidingsprogramma’s ontwikkelen: Het creëren van opleidingsprogramma’s gericht op diversiteit en inclusie voor zowel werknemers als werkgevers.
Mentorship programma’s opzetten: Het opzetten van mentorship programma’s waarbij ervaren professionals nieuwkomers begeleiden in hun carrièreontwikkeling.
Regelmatige evaluaties uitvoeren: Bedrijven zouden regelmatig hun beleid omtrent diversiteit moeten evalueren om ervoor te zorgen dat ze vooruitgang boeken.
Community evenementen organiseren: Het organiseren van evenementen die gericht zijn op het vieren van diversiteit binnen de gemeenschap kan helpen om bewustzijn te vergroten en verbindingen te leggen.
Conclusie
Het stadsgesprek op 2 november 2023 was een waardevolle gelegenheid om samen na te denken over hoe zij een inclusieve werkcultuur kunnen bevorderen. Als rabbijn kon ik Joodse perspectieven aan het publiek debat toevoegen. Door ervaringen te delen, barrières te identificeren en gezamenlijke actiepunten vast te stellen, is er een sterke basis gelegd voor toekomstige initiatieven die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving.

dinsdag 13 augustus 2024

#STADSGESPREK OVER #JONGEREN, #DISCRIMINATIE & #WERK

#STADSGESPREK OVER #JONGEREN, #DISCRIMINATIE & #WERK

Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein®



#Wijkraad #Zuid #West #Amsterdam heeft half mei 2022 deelgenomen aan het #STADSGESPREK #OVER #JONGEREN. Een zeer #levendige #bijeenkomst in #DE #JUNGLE in de Tweede Van Swindenstraat in #AmsterdamOost.
Jongeren in onze stad weten dat het uitmaakt hoe je er #uitziet of wat je #achternaam is. Soms worden #jongeren #staande #gehouden op een #vrijdagavond door de #politie. Of kan je op #straat #wantrouwend worden #aangekeken door een #oude #dame.
Het het heeft ook #invloed op je #baankans. #Wetenschappelijk #onderzoek heeft al lang #aangetoond dat #discriminatie #regelmatig #voorkomt op de #arbeidsmarkt. Al aan het begin van de #loopbaan van een #jongeren kan #discriminatie een #rol #spelen, namelijk bij de #zoektocht naar een #stage.
Het kan zelfs je hele carrière meespelen. #Vooroordele en #stereotypen blijken moeilijk door de maatschappij #uittebannen.
Gedurende de bijeenkomst ‘Stadsesprek ‘Jongeren, Discriminatie, Werk’ luisterden we eerstens naar de #ervaringsdeskundige #jongeren zelf. Er werd gepoogd #lering te trekken uit hun #ervaringen en #verhalen.
Charita Zandgrond van het ROC van Amsterdam kwam met haar verhaar over de #best #practices die zij en haar team hebben ontwikkeld in het #tegengaan van #vooroordelen bij
#stagebedrijven.
Voorts deed #MKBAmsterdam-bestuurslid #Michal van #Dantzig haar woord en kreeg #DOCK- #jongerenwerker #Omar #Ameziane.als laatste deskundige het woord. Zijn optreden was zeer #deskundig en #inspirerend. Het wachten is nu op een eventuele #vervolgbijeenkomst ter #verdieping!

#TISJA #BE #AW EN DE #ROL VAN #EICHA




Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein®



Gedurende de negende dag van de Hebeeuwse maand Aw lezen gezeten op de bodem, als teken van rouw om het verlies van de Joodse Tempel te Jeruzalem de boekerrol van de profeet Eicha, ook wel bekend als het Boek van Klaagliederen, is een van de boeken in de Hebreeuwse Bijbel en wordt traditioneel toegeschreven aan de profeet Jeremia. Het boek beschrijft de verwoesting van Jeruzalem en de daaropvolgende ellende van het Joodse volk na de Babylonische ballingschap. De centrale thema’s zijn verdriet, verlies, en de zoektocht naar hoop en herstel. Eicha wordt vaak gelezen op Tisha B’Av, een dag van rouw voor de vernietiging van de Eerste en Tweede Tempel.

Hieronder analyseren we de Rol van Eicha en verkennen we de uitleg van Rasji en Maimonides;

  1. Hoe zit zij eenzaam, de stad vol mensen!” (Eicha 1:1)

    • Talmoed: De Talmoed legt uit dat deze zin verwijst naar het verdriet van Jeruzalem, dat ooit vol leven was maar nu verlaten is.

    • Rasji: Rasji benadrukt dat deze eenzaamheid niet alleen fysiek is, maar ook spiritueel; het volk heeft zijn verbinding met God verloren.

    • Maimonides: Maimonides ziet dit als een waarschuwing voor toekomstige generaties om trouw te blijven aan hun geloof.

    • Bronnen: Talmoed B.T. Gittin 58a; Rasji op Eicha 1:1; Maimonides in Moreh Nevoechim III:51.

  2. De Heer heeft zijn woede uitgesproken over Jacov.” (Eicha 1:12)

    • Talmoed: De Talmoed leert dat deze woede voortkomt uit de zonden van het volk.

    • Rasji: Hij legt uit dat deze woede niet alleen straf is, maar ook een oproep tot berouw.

    • Maimonides: Hij beschrijft hoe God rechtvaardig is in Zijn oordeel en hoe dit ons moet aansporen tot zelfreflectie.

    • Bronnen: Talmoed B.T. Berachot 7a; Rasji op Eicha 1:12; Maimonides in Hilchot Teshoevah 5:3.

  3. Zij heeft haar zonden beleden.” (Eicha 1:18)

    • Talmoed: Dit vers benadrukt het belang van berouw en bekentenis als weg naar verzoening.

    • Rasji: Hij wijst erop dat echte bekentenis leidt tot herstel en vergeving.

    • Maimonides: Maimonides stelt dat berouw essentieel is voor spirituele groei en herstel.

    • Bronnen: Talmoed B.T. Yoma 86b; Rasji op Eicha 1:18; Maimonides in Hilchot Teshoevah 2:2.

  4. Ik ben alleen overgebleven.” (Eicha 3:1)

    • Talmoed: Dit geeft aan hoe diep het lijden gaat, zelfs tot gevoelens van isolatie.

    • Rasji: Hij interpreteert dit als een reflectie op zowel fysieke als emotionele pijn.

    • Maimonides: Hij ziet hier een les in nederigheid en afhankelijkheid van God.

    • Bronnen: Talmoed B.T. Sanhedrin 104a; Rasji op Eicha 3:1; Maimonides in Moreh Nevoechim II:44.

  5. Het goede dat we hebben ontvangen, komt door onze zonden.” (Eicha 3:39)

    • Talmoed: Dit vers leert ons verantwoordelijkheid te nemen voor onze daden.

    • Rasji: Hij legt uit dat erkenning van onze fouten leidt tot verbetering.

    • Maimonides: Hij benadrukt het belang van ethisch gedrag in ons dagelijks leven.

    • Bronnen: Talmoed B.T. Avodah Zarah 4b; Rasji op Eicha 3:39; Maimonides in Hilchot De’ot 6:8.

  6. De Heer zal niet afzien van zijn genade.” (Eicha 3:22)

    • Talmoed: Dit vers biedt troost door te wijzen op Gods onvoorwaardelijke genade.

    • Rasji: Hij benadrukt dat zelfs in tijden van ellende er altijd hoop is op genade.

    • Maimonides: Hij ziet dit als bewijs dat God altijd bereid is om te vergeven als we ons bekeren.

    • Bronnen: Talmoed B.T. Rosh Hasjanah 17b; Rasji op Eicha 3:22; Maimonides in Hilchot Teshoevah 7:6.

  7. Verlies je hoop niet.” (Eicha 3:26)

    • Talmoed: Dit vers moedigt aan om vast te houden aan hoop ondanks moeilijkheden.

    • Rasji: Hij legt uit dat hoop ons helpt om door te gaan tijdens zware tijden.

    • Maimonides: Hij beschrijft hoop als een fundamenteel aspect van geloof en vertrouwen in God.

    • Bronnen: Talmoed B.T. Berachot 10a; Rasji op Eicha 3:26; Maimonides in Moreh Nevuchim III:27.

  8. Herstel ons, o Heer!” (Eicha 5:21)

    • Talmoed Deze oproep tot herstel weerspiegelt de verlangen naar terugkeer naar God en Zijn bescherming.

    • Rasji Wijst erop dat deze gebeden essentieel zijn voor nationale verlossing en spirituele hernieuwing.

    • Maimonides Benadrukt het belang van gebed als middel om dichter bij God te komen na ballingschap of lijden. – Bronnen Talmoed B.T. Taanit 2a; Rasji op Eicha 5:21; Maimonides in Hilchot Tefillah & Birkat Kohanim.

  9. Onze zonden hebben ons gescheiden.” (Eicha 3:42) – Talmoed Dit vers onderstreept hoe morele tekortkomingen leiden tot afstand tussen mens en God. – Rasji Legt uit dat erkenning hiervan cruciaal is voor herstelrelaties met zowel God als medemensen – Maimonides Benadrukt morele verantwoordelijkheid binnen gemeenschapsgeloofsstructuren – Bronnen Talmoed B.T. Sjabbat 54b; Rasji op Eicha 3:42; Maimonides in Hilchot Teshoevah hoofdstuk over zonden.

  10. Jullie zullen weer vreugde ervaren.” (Eicha 4:22) – Talmoed Dit biedt hoop voor toekomstige generaties die lijden kunnen overwinnen door geloof – Rasji Wijst erop dat vreugde mogelijk is na lijden wanneer men zich richt op Gods beloften – Maimonides Ziet dit als bevestiging dat elke generatie kan herstellen door toewijding aan traditie – Bronnen Talmoed B.T. Berachot hoofdstuk over vreugde na verdriet ; Rasji op Eicha 4 :22 ; Maimonides in Moreh Nevoechim II :40

Hoop voor het Joodse Volk Heden Ten Dage

De rol van Eicha biedt vandaag de dag veel hoop voor het Joodse volk door zijn boodschap over veerkracht, berouw en uiteindelijke verlossing. Ondanks eeuwenlange vervolgingen en tragedies herinnert Eicha ons eraan dat er #altijd #ruimte is voor #herstel en #genade zolang we bereid zijn om onze fouten onder ogen te zien en ons hart open te stellen voor #verandering.

Het boek leert ons ook over #solidariteit binnen de #gemeenschap — samen kunnen we lijden delen maar ook samen hopen op betere tijden. De lessen die we trekken uit onze geschiedenis helpen ons niet alleen om vooruit te kijken maar ook om #actief #deel te #nemen aan #onze #toekomst met #vertrouwen in #Gods #beloften. #Op #hoop #van #zegen!