woensdag 12 juni 2024

#DROOSJE VOOR DE #SJEVA #BRACHOT VAN HET #BRUIDSPAAR

Droosje voor de Sjeva Brachot van het Bruidspaar



Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein®

Als #rabbijn is het een eer en een #vreugdevolle #taak om een #sjeva #brachot van een #bruidspaar. De sjeva brachot, ook wel bekend als de #zeven #zegeningen, zijn een #essentieel #onderdeel van #Joodse #bruiloften. Deze zegeningen worden uitgesproken tijdens de #feestmaaltijden die gedurende de week na de bruiloft plaatsvinden. Het is een tijd van #vreugde, #liefde en #verbondenheid waarin we #Gods #zegeningen over het #pasgetrouwde #paar #uitspreken.
Inleiding tot de Sjeva Brachot
De sjeva brachot symboliseren niet alleen de vreugde van het bruidspaar, maar ook de verbintenis tussen hen en de gemeenschap. Ze herinneren ons eraan dat het huwelijk niet alleen draait om twee individuen, maar om het creëren van een nieuw gezin en het versterken van de Joodse gemeenschap als geheel. Elk van de zeven zegeningen benadrukt verschillende aspecten van het huwelijk en roept Gods zegen af over het paar.
Eerste Zegen: Blijdschap en Vreugde
De eerste zegen spreekt over blijdschap en vreugde, waarbij we God danken voor het scheppen van vreugde en geluk in onze wereld. Het herinnert ons eraan dat het huwelijk een bron van vreugde en geluk moet zijn, niet alleen voor het paar zelf, maar ook voor hun familie en vrienden.
Tweede Zegen: Liefde en Genegenheid
De tweede zegen benadrukt de liefde en genegenheid tussen man en vrouw. Het herinnert ons eraan dat liefde de basis vormt van elk succesvol huwelijk en dat respect, begrip en mededogen essentieel zijn in elke relatie.
Derde Zegen: Eenheid en Harmonie
De derde zegen roept op tot eenheid en harmonie binnen het huwelijk. Het benadrukt het belang van samenwerking, compromis en respect voor elkaars verschillen. Een sterk huwelijk rust op wederzijds begrip en acceptatie.
Vierde Zegen: Vruchtbaarheid
De vierde zegen spreekt over vruchtbaarheid en voorspoed, waarbij we bidden voor Gods zegen over het paar om gezegend te worden met kinderen die voortkomen uit liefde. Het herinnert ons eraan dat kinderen een zegen zijn in elk huwelijk.
Vijfde Zegen: Vreugdevolle Verlossing
De vijfde zegen roept op tot vreugdevolle verlossing, waarbij we hopen op een toekomst vol vrede, gerechtigheid en harmonie voor het paar. Het herinnert ons eraan dat we moeten streven naar een wereld waarin liefde en rechtvaardigheid heersen.
Zesde Zegen: Vervulling met Vreugdewijn
De zesde zegen spreekt over vervulling met vreugdewijn, waarbij we Gods goedheid erkennen in onze levensvreugden. Het herinnert ons eraan dat we dankbaar moeten zijn voor alle goede dingen die God ons schenkt, inclusief de vreugden van het huwelijk.
Zevende Zegen: Schepping van Geluk
De laatste zegen spreekt over de schepping van geluk door God, waarbij we bidden voor voortdurende vreugde, liefde en harmonie in het leven van het bruidspaar. Het herinnert ons eraan dat Gods zegeningen eeuwig zijn en altijd aanwezig in ons leven.
Afsluitende Gedachten
Als rabbijn is het mijn wens dat deze sjeva brachot niet alleen een moment van viering zijn, maar ook een tijd van reflectie op Gods goedheid in onze levens. Moge deze zeven zegeningen jullie pad verlichten terwijl jullie samen beginnen aan dit nieuwe hoofdstuk in jullie leven als man en vrouw.

Mazzal Tov!

Priv. Doc. Rabbijn Simon Bornstein
Amsterdam, 28 mei 2024.

dinsdag 11 juni 2024

#CONSUMPTIE VAN #MELKPRODUCTEN #TIJDENS #SJAWOEOT

#CONSUMPTIE VAN #MELKPRODUCTEN #TIJDENS #SJAWOEOT


Inleiding tot Sjawoeot in de Joodse traditie:
#Sjawoeot, ook wel bekend als het #Wekenfeest, is een belangrijk feest in de #Joodse #traditie dat de #ontvangst van de #Torah op de berg #Sinaï viert. Het valt zeven weken na #Pesach en markeert het einde van de periode waarin het Joodse volk door de woestijn trok. Het markeert de vijftigste dag na Pesach en herdenkt de gave van de Torah op de berg Sinaï. Sjawoeot wordt buiten #ERETZ #ISRAËL gevierd op de zesde en zevende dag van de Hebreeuwse maande Siewan. Een opvallend gebruik tijdens Sjawoeot is het eten van melkproducten. Deze exegese onderzoekt de redenen achter deze traditie, gebaseerd op bronnen uit de Torah, Talmoed en Halacha. Tijdens Sjawoeot worden verschillende rituelen en gebruiken uitgevoerd om deze gebeurtenis te herdenken en te vieren. Zo wordt de Aharon HaKodesj in Sjoel versierd met bloemen en consumeren we melkproducten.
Waarom eten we juist tijdens Jom tov melkproducten?
Het gebruik van melkproducten tijdens Jom tov, met name tijdens Sjawoeot, heeft diepe wortels in de Joodse traditie en wordt ondersteund door verschillende bronnen in de Torah, de Talmoed en in de Halacha.
Bronnen in de #Torah:
• Wajikra 23:15-16: "U moet dan vanaf de dag na de Sjabbat gaan tellen, vanaf de dag dat u de schoof van het beweegoffer gebracht hebt. Zeven volle weken zullen het zijn. Tot de dag na de zevende Sjabbat moet u vijftig dagen tellen. Dan moet u de Heere een nieuw graanoffer aanbieden." Dit vers legt de basis voor de telling van de Omer, die eindigt op Sjawoeot.
• Sjemot 19:11: "En wees gereed tegen de derde dag, want op de derde dag zal de HEERE neerdalen op de berg Sinaï, voor de ogen van heel het volk." Dit vers beschrijft de voorbereiding op de Matan Torah – de Openbaring van de Torah, die plaatsvond op Sjawoeot.
• Wajikra 23:15-16: "U moet dan vanaf de dag na de Sjabbat gaan tellen, vanaf de dag dat u de schoof van het beweegoffer gebracht hebt. Zeven volle weken zullen het zijn. Tot de dag na de zevende Sjabbat moet u vijftig dagen tellen. Dan moet u de Heere een nieuw graanoffer aanbieden." Dit vers legt de basis voor de telling van de Omer, die eindigt op Sjawoeot.
• In Sjemot 23:19 staat geschreven: “De eerstelingen van je land moet je naar het huis van de HEER, uw God brengen. Je mag een bokje niet koken in zijn moeders melk.” Deze passage wordt geïnterpreteerd als een verbod op het koken van vlees in melk, wat leidt tot het vermijden van vleesgerechten tijdens feestdagen zoals Sjawoeot.
• Bamidbar 28:26 vermeldt dat op Sjawoeot offers werden gebracht aan God, waaronder ook melk- en meeloffers. Dit kan worden gezien als een rechtvaardiging voor het consumeren van melkproducten tijdens dit feest.
• In Pesachiem 42B wordt gesproken over het gebruik van zuivelproducten op Sjawoeot als herinnering aan de belofte van het land Israël dat “overvloeit van melk en honing”. Het eten van zuivel symboliseert dus overvloed en vruchtbaarheid. En onze onbreekbare, eeuwige band met het Joodse land: ERETZ ISRAËL
• In Pesachiem 68B: "Rabbi Joseph zei: 'Als er geen andere reden was om Sjawoeot te vieren, dan zou het voldoende zijn om het te vieren vanwege de gave van de Torah.'" Dit benadrukt het belang van de Torah, wat een reden kan zijn voor het eten van melkproducten, die symbool staan voor zuiverheid en spirituele voeding.
• In Sjabbat 88A: "Toen Mozes naar de hemel ging om de Torah te ontvangen, protesteerden de engelen en zeiden: 'Wat doet een sterfelijk kind hier?' God antwoordde: 'Hij is gekomen om de Torah te ontvangen.'" Dit verhaal benadrukt de menselijke waardigheid en het recht om de Torah te ontvangen, wat kan worden gesymboliseerd door het eten van melkproducten, die eenvoud en nederigheid vertegenwoordigen.
• Bechorot 6B: "De Torah wordt vergeleken met melk, zoals geschreven staat: 'Honing en melk zijn onder uw tong' (Sjier HaSjierem 4:11)." Dit vers verbindt de Torah direct met melk, wat een reden kan zijn voor het eten van melkproducten op Sjavoeot.
• Chagigah 6B benadrukt het belang van SIMCHOT – vreugde tijdens feestdagen zoals Sjawoeot en moedigt het eten van zuivelproducten aan als een manier om deze vreugde te vergroten.
• Sjoelchan Aroech, Orach Chaim 494:3: "Het is de gewoonte om melkproducten te eten op Sjavoeot." De Sjoelchan Aroech, een centrale codificatie van Joodse wetten, bevat richtlijnen met betrekking tot voedselconsumptie tijdens feestdagen. Het vermeldt specifiek dat zuivelgerechten kunnen worden gegeten op Sjawoeot als onderdeel van de festiviteiten. Deze Halachische bron bevestigt de traditie zonder een specifieke reden te geven, maar het bevestigt wel de wijdverspreide praktijk.
• Misjna Beroera 494:12: "De reden voor het eten van melkproducten is dat de Thora wordt vergeleken met melk, zoals geschreven staat: 'Honing en melk zijn onder uw tong' (Sjier Hasjieriem 4:11)." Dit commentaar biedt een directe link tussen de Thora en melkproducten.
• Rama, Orach Chaim 494:3: "Het is de gewoonte om twee broden te hebben, één van melk en één van vlees, om de twee broden van het graanoffer te herdenken." Rama (Rabbi Moshe Isserles) voegt toe aan de Sjoelchan Aroech dat sommige gemeenschappen ook vleesgerechten serveren tijdens Sjavoeot, om zowel zuivel als vlees te kunnen consumeren ter ere van het feest. Dit gebruik herinnert aan de Korbanot – offers die werden gebracht in de Beth Hamikdasj – de Tempel, hetgeen een agrarische en spirituele verbinding legt met Sjavoeot.
• Midrash Sjier HaSjieriem Rabbah 1:2: "De Torah wordt vergeleken met melk en honing, zoals geschreven staat: 'Honing en melk zijn onder uw tong' (Sjier HaSjieriem 4:11)." Dit vers verbindt de Torah direct met melk, wat een reden kan zijn voor het eten van melkproducten op Sjawoeot.
• Zohar, Emor 97a: "De Torah is als melk, die de ziel voedt en zuivert." Deze mystieke bron benadrukt de spirituele voeding die de Torah biedt, wat kan worden gesymboliseerd door het eten van melkproducten.
• Midrash Tehillim 8: "De engelen protesteerden tegen de gave van de #Torah aan de #mensheid, maar God verdedigde de mensheid door te wijzen op hun vermogen om de Torah te volgen, inclusief de Hallachot – de wetten van melk en vlees." Dit verhaal benadrukt de menselijke waardigheid en het recht om de Torah te ontvangen, wat kan worden gesymboliseerd door het eten van melkproducten.
#Symbolische #Redenen:
• Agrarische Aspecten: Sjawoeot markeert het einde van de graanoogst en het begin van de oogst van de eerste vruchten. Melkproducten, als producten van de eerste vruchten van het land, symboliseren de overvloed en de zegeningen van het Heilig Land.
• Spirituele Zuiverheid: Melk wordt vaak gezien als een symbool van zuiverheid en onschuld. Het eten van melkproducten op Sjawoeot kan worden gezien als een manier om de spirituele zuiverheid te benadrukken die nodig is om de Torah te ontvangen.
• Praktische Redenen: Na de gave van de Torah moesten wij Joden ons houden aan de nieuwe spijswetten, waaronder de scheiding van melk en vlees. Omdat het slachten en bereiden van vlees volgens de nieuwe wetten van de Sjechietah tijdrovend was, kozen ze ervoor om melkproducten te eten, die sneller en eenvoudiger te bereiden waren.
Conclusie:
Het eten van melkproducten tijdens Jom tov, met name tijdens Sjawoeot, heeft diepe symbolische betekenissen binnen de Joodse traditie. Het eten van melkproducten op Sjawoeot is een diepgewortelde traditie met meerdere lagen van betekenis. Het symboliseert de zuiverheid en spirituele voeding van de Torah, herinnert aan de agrarische aspecten van het feest, en erkent de praktische uitdagingen waarmee de Joden werden geconfronteerd na de gave van de Torah. Deze praktijk wordt ondersteund door verschillende bronnen in de Torah, Talmoed en Halacha die wijzen op aspecten zoals overvloed, vruchtbaarheid en vreugde die geassocieerd worden met zuivelconsumptie tijdens jontef. Door deze traditie voort te zetten, verbinden we ons opnieuw met de rijke geschiedenis en de spirituele diepgang van Sjawoeot.
Goed jontef!

vrijdag 7 juni 2024

#START #OPERATION #MARCHABA #2024

#OPENING #OPERATIE #MARCHABA DOOR #ZIJNE #MAJESTEIT #MOHAMED #VI VOOR #WARME #ONTVANGST #THUIS.

Door: #Rabbijn #Simon #Bornstein®

Op 5 juni 2024 gaf Zijne Majesteit #Mohamed #VI het #startschot voor #Operatie #Marchaba 2024. Deze operatie werd gelanceerd met als doel het #verwelkomen van de #thuiskomende #Marokkaanse #diaspora gedurende de zomermaanden. De Marokkaanse diaspora, verspreid over de hele wereld, keert traditioneel terug naar Marokko tijdens de zomerperiode om #familie te #bezoeken, #culturele #banden te #versterken en hun #vaderland te #herontdekken.
De aftrap van Operatie Marchaba 2024 door Zijne Majesteit Mohamed VI markeerde een belangrijk moment in de relatie tussen Marokko en zijn diaspora. Het symboliseerde de inzet van de Marokkaanse regering om de banden met de diaspora te versterken en hen aan te moedigen om actief bij te dragen aan de ontwikkeling van hun thuisland.
Tijdens de ceremonie op 5 juni 2024 sprak Zijne Majesteit Mohamed VI over het belang van de Marokkaanse diaspora voor Marokko en benadrukte hij hun rol als bruggenbouwers tussen verschillende culturen en gemeenschappen. Hij prees hun bijdragen aan zowel hun gastlanden als aan Marokko en riep op tot eenheid en solidariteit onder alle Marokkanen, waar ze zich ook bevinden.
Verwelkomen van de Thuiskomende Marokkaanse Diaspora
Het verwelkomen van de thuiskomende Marokkaanse diaspora gedurende de zomermaanden is een traditie die diep geworteld is in de Marokkaanse cultuur. Families bereiden zich voor op de terugkeer van hun dierbaren door huizen te versieren, maaltijden te bereiden en festiviteiten te organiseren. De diaspora brengt niet alleen emotionele vreugde met zich mee, maar ook economische voordelen door toerisme en investeringen in het land.
Operatie Marchaba 2024 heeft tot doel deze jaarlijkse terugkeer soepeler en gastvrijer te laten verlopen. Door middel van speciale programma’s, diensten en evenementen wil de Marokkaanse overheid ervoor zorgen dat de thuiskomst van de diaspora een positieve ervaring is, die bijdraagt aan hun binding met Marokko en aan het versterken van economische en sociale banden.
In #samenwerking met verschillende overheidsinstanties, maatschappelijke organisaties en #lokale #gemeenschappen worden er diverse activiteiten georganiseerd om de #thuiskomst van de Marokkaanse diaspora te #vieren. Dit omvat #culturele #festivals, #zakelijke ##netwerkevenementen, #educatieve #programma’s en #sociale initiatieven die gericht zijn op het #bevorderen van #wederzijds #begrip en #samenwerking.
Geen fotobeschrijving beschikbaar.
Leuk
Opmerking plaatsen
Delen